ماستوئیدیت چیست؟

برای تشخیص ماستوئیدیت چه کاری انجام دهیم؟

در صورتی که فردی به علائم عفونت گوش و یا همان ماستوئیدیت مبتلا باشد، باید پزشک گوش و سر بیمار را از جهت مقدار گسترش عفونت به استخوان ماستوئید مورد بررسی و معاینه قرار دهد.

استخوان ماستوئید در گول داخلی قرار گرفته است و به همین خاطر این امکان وجود دارد که عفونت آن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد. در این حالت این امکان میسر است که پزشک معالج و متخصص در جهت تسخیص ماستوئیدیت، آزمایش های دیگری مانند: سی تی اسکن از گوش و سر، رادیو گرافی از جمجمه، شمارش گلبول سفید به منظور تشخیص و تایید وجود عفونت و ام آر آی از گوش و سر، از بیمار بخواهد.

از این رو اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که ماستوئیدیت فرد قطعی است، امکان دارد که پونکسیون کمری را به بیمار توصیه نماید. این تست به فردی که به ماستوئیدیت مبتلا شده است کمک خواهد کرد تا پزشک را متوجه ورود و وجود عفونت در ستون فقرات نماید.

بررسی ماستوئیدیت

به طور کلی ماستوئیدیت نوعی عفونت گوش است که در استخوان ماستوئید ایجاد می شود. این عفونت، معملوا با حالت تهوع سرگیجه به همراه است و اگر در زمان مناسب تشخیص و یا درمان نشود، امکان دارد که شنوایی فرد مبتلا شده را به خطر بی اندازد.

توجه داشته باشید که اگر جزو افرادی هستید که به عفونت گوش میانی مبتلا شده اید و طول درمان خود را به طور کامل طی نکرده اید، این امکان وجود دارد که به ماستوئیدیت مبتلا شوید. در واقع ماستوئیدیت به گوش میانی داخلی منتقل شده و به کیسه های هوایی استخوان ماستوئید حمله می کند.

همین امر باعث می شود تا به مرور زمان استخوان ماستوئید تحلیل رفته و با گذشت زمان به طور کلی از بین برود. هر چند که لازم است بدانید این بیماری، بیش تر در بین کودکان رواج دارد اما این امکان وجود دارد که فردی در بزرگسالی به ماستوئیدیت مبتلا شود.