درمان کر شدن گوش

پارگی پرده گوش ، علت و درمان آن :

به پرده گوش پرده صماخ نیز می گویند که یک لایه نازک از پوست است.

گوش انسان ها به سه قسمت خارجی, میانی و داخلی تقسیم می شود امواج صوتی وارد گوش خارجی شده و به پرده گوش ضربه می زنند و موجب ارتعاش آن می شوند.

پشت پرده گوش 3 استخوانچه کوچک وجود دارد که ارتعاشات پرده گوش را به حلزون انتقال می دهند که در آنجا ارتعاشات به سیگنال عصبی تبدیل شده که توسط عصب ها به مغز رفته و سبب حس شنیدن می شوند.

پیشنهاد مطالعه : تکان خوردن مایع گوش

چه عواملی سبب  پارگی پرده گوش می شوند؟

پارگی بر اثر ضربه:

پارگی‌های ناشی از ضربه معمولا بر اثر وارد کردن یک جسم نوک تیز به داخل مجرای گوش رخ می‌دهد.افراد اغلب برای این‌که گوش خود را پاک کنند از گوش پاک‌کن، مداد یا کبریت استفاده می‌کنند.

گاهی نیز ضربه ناگهانی است مثلا برخورد یک توپ به گوش یا سیلی خوردن باعث پارگی می‌شود.

پارگی گوش را در بعضی مشاغل بیشتر مشاهده می‌کنیم.

براده‌های ناشی از جوشکاری در صورتی که حاوی قطعات ریز فلزات داغ باشند و به داخل گوش وارد شوند می‌توانند به پرده گوش آسیب وارد کنند.

صداهای بلند ناگهانی مثل صدای بلند انفجار که در نزدیکی فرد رخ می‌دهد می‌تواند موج شدیدی وارد گوش کرده وبه پارگی آن منجر شود.

تغییرات ناگهانی فشار زیاد بین گوش داخلی و خارجی از دیگر دلایل پارگی پرده هستند (تغییر در ارتفاع یا ورود از محیط خشکی به محیط آبی مانند شیرجه‌زدن).

پارگی‌های ناشی از انفجار معمولا شدید هستند و می‌توانند همزمان موجب کاهش شنوایی شدید و وزوز گوش شوند.

آسیب به پرده گوش، عوارض متعددی از جمله کم‌شنوایی، سرگیجه، عفونت گوش میانی و ترشحاتی از گوش میانی را به دنبال دارد.

کم شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL)

پارگی بر اثر عفونت:

وقتی گوش عفونت می‌کند، عفونت تجمع یافته می‌تواند پرده را پاره کند.البته همیشه نباید عفونت زیاد باشد زیرا عفونت‌های کم ولی مداوم به مرور پرده را حل کرده و در نهایت به آن صدمه می‌زند.

چنین بیمارانی معمولا از کم‌شنوایی شکایت دارند.

همچنین ممکن است بیمار با فین کردن متوجه خروج هوا از گوش خود شود.

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است.

پرده گوش سالم و پاره شده

تشخیص پرده گوش سوراخ شده چگونه است؟

پزشک با استفاده از اتوسکوپ یا میکروسکوپ می تواند پرده را مشاهده کند البته گاهی سوراخ کوچک است و باید به متخصص شنوایی سنجی مراجعه نماید تا به وسیله تیمپانومتر پرده سوراخ شده را تایید نماید.

پرده گوش

درمان پارگی پرده گوش چگونه است؟

در بیشتر موارد به درمان نیازی نمی باشد زیرا پرده گوش بعد از 6 الی 8 هفته بهبود می یابد.

اما اگر عفونت در گوش باشد باید جراحی شود.اگر پرده گوش شما آسیب دیده است باید از وارد شدن آب به درون گوش جلوگیری کنید و هنگام شنا کردن احتیاط کنید.

درمان دارویی:

گاهی اوقات پرده گوش سوراخ شده دچار عفونت می شود که نیاز به آنتی بیوتیک دارد و به صورت خوراكي مصرف می شود.

عمل جراحی پرده گوش  سوراخ شده:

طی عمل جراحی تیمپانوپلاستی (tympanoplasty)، پرده گوش یا استخوانچه های کوچک گوش میانی که آسیب دیده اند، ترمیم می شوند.

پرده گوش

روش های انجام تمپانوپلاستی یا عمل ترمیم پرده گوش سوراخ شده:

برای انجام این عمل، فردی را که پرده گوش او آسیب دیده است، وارد اتاق عمل می کنند و او را تحت بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی کامل (بسته به تشخیص پزشک متخصص و یا شرایط بیمار) قرار می دهند.

پزشک متخصص برای دسترسی به پارگی پرده گوش، برشی را در داخل کانال گوش ایجاد می کند.

اگر جراح نتواند به این روش به سوراخ ایجاد شده در پرده گوش دسترسی پیدا کند، برش کوچکی در پشت گوش فرد ایجاد می کند و بافت مشخصی را از آن برمی دارد و بر روی پارگی پرده، پیوند می زند.

بعد از انجام عمل تمپانوپلاستی، فرد ممکن است برای مدت چند روز ترشحاتی از گوش داشته باشد و خونریزی خفیفی را از مجرای گوش خود تجربه کند.

این موارد طبیعی است و جای نگرانی ندارد.علاوه بر آن ممکن است احساس درد در ناحیه گوش و مجرای گوش داشته باشد، ولی این علایم طی مدت چند روز برطرف می شوند.

عوارض احتمالی عمل ترمیم پارگی پرده گوش :

• ایجاد کم شنوایی
  • وزوز گوش (سوت گوش)
  • تنگ شدگی کانال گوش
  • آسیب به استخوانچه های گوش میانی
  • فیستول پری لنف
  • آسیب به عصب صورت
  • بروز کلستاتوم

نتایج عمل جراحی در پارگی پرده گوش :

در بیش از 90 درصد عمل های جراحی، نتایج موفقیت آمیز است.

بیماران لازم است بعد از عمل جراحی نکات زیر را رعایت کنند.

• از دمیدن هوا در بینی (فین کردن) اجتناب کنند.
  • از هر گونه مسافرت هوایی با هواپیما را به بعد از زمان بهبودی کامل موکول کنید. فشار ناشی از اختلاف فشار هوا، سبب بدتر شدن علایم ناشی از عمل می شود.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، زیرا فشار ناشی از آن ممکن است به گوش فشار بیاورد.

حال اگر کم شنوایی رخ دهد و بازگشتی نداشته باشد بیماران در درک صدای آهسته به مشکل بر میخورند و لازم است از سمعک استفاده کنند.

سمعک یک وسیله پزشکی است که تقویت کننده صدا می باشد و برای جبران میزان کم شنوایی بیماران کم شنوا بکار می رود.

سمعک در انواع سایز و شکل و قیمت وجود دارد که قیمت سمعک بستگی به تکنولوژی آن دارد.

سمعک ها بر اساس تکنولوژی به ۴ دسته تقسیم می شوند:
  • سمعک های آنالوگ
  • سمعک های قابل برنامه ریزی
  • سمعک های دیجیتال
  • سمعک های هوشمند

دو رده اول در حال حاضر تولید نمی شوند و کیفیت صدای این سمعک ها مطلوب نمی باشد.

اما دو رده دیگر بسیار صدای واضح و صافی را برای بیماران کم شنوا فراهم می کنند.

سمعک های دیجیتال و هوشمند قابلیت اتصال با بلوتوث و وایرلس را دارند و بیمار می تواند به راحتی صدای تلفن و تلویزیون را بشنود و می تواند از طریق تلفن همراه خود صدای سمعک را کم و زیاد و حتی برنامه ها را تغییر دهند.

جهت مشاوره رايگان مي توانيد متخصصین کلینیک شنوایی نجوا تماس حاصل فرماييد.

دیدگاه ها درباره درمان کر شدن گوش

لاله گوش پاره شد چون گوشواره سنگین بود آیا خود بخود درمان میشه