مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد نمایید

تست abr

تست abr

 

تست ABR چیست و چگونه انجام می شود؟

تست ABR دو کاربرد بسیار مفید دارد:

  • بررسی میزان کم شنوایی
  • بررسی محل تومور، یا هر گونه ضایعه عصبی در مسیر عصب 8 و ساقه مغز

 

در نوزادان و کودکان که توانایی همکاری ندارند بهترین تست برای بررسی میزان کم شنوایی بیمار یا بررسی سلامت شنوایی آن لازم است تست ABR و OAE انجام شود.تخمین آستانه ها از طریق ABR بیشتر در

  • نوزادان
  • کودکان
  • بزرگسالان دارای معلولیت
  • متمارضین

استفاده می شود.در افراد متمارض که در پاسخ های بدست آمده همکاری ندارند می توانیم پاسخ ها را مستقیما از عصب بگیریم.

افراد متمارض شامل افرادی است که نمی خواهند به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند و یا تقاضای دیه دارند.

از معایب این روش این است که

  • قادر به بررسی تمام فرکانس ها نیستیم
  • فقط طیف فرکانسی 750 تا هرتز4000 بررسی می شود

در حالی که در ادیومتری تن خالص طیف فرکانسی 250-8000 و گاهی فرکانس های بالاتر را نیز می توان بررسی کرد،همچنین انجام آن وقت زیادی می طلبد و به تجهیزات خاص و متخصص شنوایی شناس کودکان نیاز دارد.

در زیر نمونه موج 5 در تست ABR یه فرد نرمال دیده می شود:

ABR

 

چگونگی انجام تست ABR :

در این تست از سه الکترود استفاده می شود که امواج مغزی عصب و ساقه مغز را ردیابی و جمع آوری می کنند ،یکی از الکترود ها به پیشانی در خط حاشیه ای رویش موی سر وصل می شود.

الکترود دیگر به محل بین ابروها و الکترود سوم به پشت گوش وصل می شوند.

از آنجایی که پوست سر چرب است لازم است با استفاده از یک ژل مخصوص به نام Electrode Gel سطح پوست تمییز شود.

همچنین با استحمام و تمیز کردن محل اتصال الکترود ها با پنبه الکل تا حد زیادی این مشکل برطرف می شود.

پاک کننده

پس از اتصال الکترود ها تحریکات از طریق گوشی صدا به بیمار ارائه می شود.نوع محرک ارائه شده معمولا کلیک است همچنین می توان از تون برست هم استفاده نمود.

این تحریکات دارای طیف فرکانسی مشخصی هستند که در تست ABR معمولاطیف فرکانسی 1000 تا 4000 هرتز و یا 2000 تا 4000 هرتز استفاده می شود.   

تست abr در بزرگسالان

 

پس از اتصال الکترود و ارائه صدا ما امواج مغز را به صورت موج در صفحه کامپیوتر مشاهده می کنیم.

 خدمات و تست ها در کلینیک شنوایی سنجی نجوا چگونه است ؟

تخمین آستانه از طریق ABR

در بین این امواج ایجاد شده قله هایI  ، III و V دارای بیشترین اهمیت هستند و در تشخیص نیز معمولا از آنها استفاده می شود.به این صورت که هم از زمان ایجاد شدن موج ها و هم از میزان پتانسیل آنها استفاده می شود.

abr چیست

 در این شکل ABR یک فرد سالم نمایش داده شده استدر این شکل مشاهده می شود که زمان نهفتگی موج V  است یعنی در محدوده نرمال قرار دارد.و همچنین فاصله هریک از موج هایI و III و V از یکدیگر در محدوده نرمال است.

میزان بزرگی امواج در تست ABR به شدت محرک بستگی دارد به طوری که با افزایش شدت محرک میزان پتانسیل افزایش پیداکرده و بر طول امواج افزوده می شود، با کاهش شدت محرک بالعکس میزان پتانسیل کم شده و از طول امواج کاسته می شود.

در روند تخمین آستانه از موج V استفاده می کنیم برای این کار شدت را به مرور کم می کنیم و طول موج V هم به تدریج کممی شود تا شدتی که در آن دیگر ما موج V را نخواهیم داشت ، می توانیم این شدت را به عنوان آستانه شخص تخمین بزنیم.همانطور که در نمودار مشاهده می شود با کاهش شدت محرک بزرگی موج ها کم شده اند. 

جواب تست abr

بررسی محل تومور، یا هر گونه ضایعه عصبی در مسیر عصب 8 و ساقه مغز:

هر گونه تغییر غیرطبیعی در امواج می تواند نشان دهنده ضایعه در قسمتی از عصب شنوایی یا راه های شنوایی ساقه مغز باشد.عواملی مانند

  • سن
  • جنس
  • بلوغ عصبی
  • همچنین درجه کم شنوایی

می تواند بر روی زمان های نهفتگی در تستABR  تاثیر بگذارند.که باید بر اساس بیماران مختلف فاکتورهای اصلاحی در این تست لحاظ شود.نوع کم شنوایی نیز بر روی زمان های نهفتگی تاثیر می گذارد.

مثلا کم شنوایی انتقالی بر روی زمان نهفتگی تمام امواج تاثیر می گذاردبه طوری که امواج به صورت کاملا طبیعی ایجاد می شوند ولی کمی به سمت راست تمایل دارند.

ضایعه های حسی عصبی هم بر اساس منشاء شان می توانند بر روی زمان نهفتگی  یک یا چند موج تاثیر گذار باشند(بیشتر بر روی موج V تاثیر گذار هستند) و این زمان های نهفتگی را از محدوده طبیعی خارج کنند.   

تست abr گوش

گوش شما از سه قسمت گوش خارجی ، میانی و داخلی تشکیل شده است. آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) به ما می گوید که چگونه گوش داخلی ، حلزون گوش و مسیرهای مغزی برای شنیدن کار می کنند. همچنین ممکن است آن را به نام پتانسیل برانگیخته شنوایی (AEP) بشنوید.

 

این آزمایش در مورد کودکان یا دیگران که نمی توانند غربالگری شنوایی معمولی را انجام دهند ، استفاده می شود. اگر علائم شما ممکن است به دلیل کاهش شنوایی در مغز یا در مسیر مغز باشد ، از ABR استفاده می شود.

 

چگونه ABR انجام می شود؟

برای آماده شدن برای ABR ، الکترودهایی روی سر شما قرار می گیرد. الکترودها به پوست شما چسبیده و به رایانه متصل شده اند. آن ها فعالیت موج مغز را در پاسخ به صداهایی که از طریق گوشی می شنوید ضبط می کنند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که در طول آزمون آرام باشید و استراحت کنید یا بخوابید. شما لازم نیست چیزی بگویید یا کاری انجام دهید. شخصی که این تست را انجام می دهد نتایج را در چاپ رایانه مشاهده می کند.

پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغزABR ، گوش و مغز را آزمایش می کند آن ها زمان پاسخ دادن به امواج الكتريكي از ساقه مغز را در پاسخ به كليك ها يا تركيدن صدا در گوش اندازه مي گيرند. به طور متوسط رایانه در طول زمان فیلتر می کند تا صدای پس زمینه را فیلتر کند تا یک پاسخ متوسط از مسیر شنوایی به یک محرک شنوایی ایجاد کند. شکل موج نشان دهنده نقاط تشریحی خاصی در امتداد مسیر عصبی شنوایی است.

نقش اصلی ABR در موارد مشکوک به نوروم صوتی است. این به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که کاهش شنوایی حسی عصبی نامتقارن وجود داشته باشد. آزمایش ABR برای این منظور مقرون به صرفه تر از MRI ​​ ، اما MRI اطلاعات اضافی را ارائه می دهد.

آزمایش ABR همچنین ممکن است در شرایطی که به نوروپاتی شنوایی مشکوک است ، مفید باشد. در این حالت ، ممکن است با آزمایش انتشار otoacoustic ترکیب شود.

آزمایش ABR ممکن است برخی از ناهنجاری های ظریف را در افراد مبتلا به وزوز گوش نشان دهد.

ABR معمولاً در اختلالات ساقه مغز مانند ام اس ، سکته مغزی ساقه مغز یا اختلالات تخریب ساقه مغز غیر طبیعی است. این موارد بسیار کمتر از اختلالات گوش داخلی هستند ، اما از نظر ذاتی بسیار خطرناک تر هستند.

آزمایش ABR به شنوایی با فرکانس بالا معقول و منطقی نیاز دارد. این به این معنی است که انجام آن در افراد بالای 70 سال معمولاً ارزش ندارد. ما توصیه می کنیم قبل از آزمایش ABR یا شنوایی سنجی یا حداقل آزمایش غربالگری برای شنوایی با فرکانس بالا انجام شود.

 

از ABR می تواند به عنوان تست غربالگری در برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان استفاده کرد. غربالگری آزمایشی است که در آن یا قبول می شوید یا در آن قبول نمی شوید. هنگامی که از ABR برای غربالگری استفاده می شود ، فقط یک سطح بلندی بررسی می شود. کودک اگر تست نشان دهد که صدا را می شنود ، با موفقیت از تست عبور می کند. در صورت عدم موفقیت در آزمایش کودک ، آزمایشات اختصاصی تری انجام می شود.

 

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

02188343584

09109259377

02188828999

02188860666

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.