سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی چیست؟

علت کم شدن شنوایی گوش راست

سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی چیست؟

فردی که دچار سکته گوش میشود ممکن است با علامت هایی شامل احساس کیپی شدید در یک گوش و بعد از آن نشنیدن صدا است که همراه با یک صدای بوق همراه است و جزو فوریت های پزشکی است، به پزشک مراجعـه کند.

بیداری با افت شنوایی، کاهش شنوایی در طی چند روز و تحریفات در درک گفتار، به عنوان افت شنوایی ناگهانی طبقه بندی شده اند.

تعاریف کاهش شنوایی بر اساس شدت کم شنوایی، دوره زمانی، معیار های شنوایی شناسی و طیف فرکانس از دست رفته شنوایی است.

سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست میدهد که سلول های مژکدار حلزون گوش به علت کمبود و یا قطع اکسیژن تخریب میشوند.

سکته گوش انواع مختلفی دارند و عوامل مختلفی در به وجود آمدن آن نقش دارند که شامل خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به دلیل نامشخصی ضعیف میشود؛

پیشنهاد مطالعه : انواع مدل سمعک

مطالعات نشان داده اند که یک عامل ممکن است اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن ایجاد کند و با یک محرک ساده مانند استرس، کم شنوایی یا ناشنوایی ناگهانی پدید آید،

همچنین ضربه به گوش، شکسته شدن دیوار صوتی، مصرف برخی داروها مانند آمینوگلیکوزید ها، عفونت های مزمن، عوامل ویروسی (مانند اوریون و تومورها) و اختلالات متابولیکی و هورمونی و مشکلات گردش خون، علل عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس میتوانند در آن نقش دارند و جنسیت به عنوان یک عامل خطر نیست و احتمال ابتلا برای زنان و مردان یکسان است و مردم در همه گروه های سنی هم ممکن است دچار کم شنوایی ناگهانی شوند ولی در کودکان به صورت کمتری گزارش شده است.

اگر این افت شنوایی در مدت زمان 72 ساعت و یا چند روز رخ دهد نشان دهنده کم شنوایی ناگهانی است که شکایت اصلی بیمار کم شنوایی هنگام بیدار شدن از خواب که ممکن است همرا با وزوز در گوش باشد، است.

که در بیشتر موارد یک گوش دچار میشود ولی موارد دو گوشی هم وجود دارد که هنگام تاریخچه گیری امکان ابتلا به عفونت دستگاه فوقانی مشاهده میشود.

علت کم شنوایی گوش

پاتوفیزیولوژی کم شنوایی ناگهانی

پاتوفیزیولوژی منتخب برای کاهش شنوایی حسی ناگهانی ناشناخته (ISSHL) دارای مسیرهای نظری است به شرح زیر:

عفونت ویروسی لابیرنتیت سازش عروق لابیرنتیت پارگی غشاء داخل حلزونی فرآیند بیماری شامل هر یک از این امکانات نظری است که می تواند افت شنوایی ناگهانی را به عنوان یک علامت نشان دهد.

هر تئوری ممکن است بخش های کوچکی از کاهش شنوایی حسی ناگهانی را توضیح دهد، اما هیچ یک از نظریه های موجود به صورت جداگانه نمی تواند تمام قسمت ها را تشخیص دهد.

پیشنهاد مطالعه : تست رایگان سمعک

عفونت ویروسی

مشارکت عفونت ویروسی به عنوان یکی از دلایل از دست دادن ناگهانی شنوایی حسی ناشناخته است.

17 تا 33% بیماران، بیماری عفونت ویروسی را گزارش میدهند.

مطالعه هیستوپاتولوژی استخوان گیجگاهی بیمارانی که کم شنوایی ناگهانی ناشناخته حسی عصبی را تجربه کرده اند، نشان داده است که حلزون گوش آن ها توسط آسیب ویروسی، آسیب دیده است.

از دست دادن سلول های مویی و سلول های حمایتی، آتروفی غشا تکتوریال، آتروفی نوار عروقی و از بین رفتن سلول های عصبی مشاهده شده است.

علت کم شنوایی ناگهانی

سازش عروقی

حلزون یک ارگان نهایی با توجه به گردش خون آن و بدون عروق جانبی است.

عملکرد حلزون به شدت به تغییرات در جریان خون حساس است.

اختلال عروق خونی حلزون به علت ترومبوز، آمبولی ، کاهش جریان خون و یا اسپاسم عروق خونی علت احتمالی برای کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی ناشناخته به نظر میرسد.

پارگی غشا داخل حلزونی

غشاهای نازک گوش داخلی گوش را از گوش میانی جدا میکنند و درون حلزون، غشاهای حساس، فضاهای پری لنف و اندولنف را جدا میکنند.

پارگی یک یا هر دو غشاهای جداکننده از لحاظ نظری ممکن است باعث کاهش شنوایی شود.

علائم بیماری

مهم ترین علامت وزوز گوش و سنگین شدن آن است، که این نشانه ها برای افراد باید هشداردهنده باشد و به پزشک مراجعه کنند.

در کسانی که دچار ضربه به سر شده اند روند تدریجی بیماری اغلب سه روز طول میکشد.

سرگیجه و نداشتن تعادل هم ممکن است وجود داشته باشد ولی همیشه این علامت ها به نشانه سکته گوش نیستند گاهی ممکن است فرد در سلامت کامل باشد و به طور اتفاقی شنوایی اش کاهش پیدا کند یا از بین برود.

مهم‌ترین نشانه‌ها در سکته گوش

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره نشانه‌های سکته گوش گفت: مهم‌ترین نشانه، وز وز گوش و سنگین شدن آن است. این نشانه برای همه بیماران باید هشداردهنده باشد و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز به طول می‌انجامد؛  بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.  سرگیجه و نداشتن تعادل هم ممکن است وجود داشته باشد.  ولی همیشه این علامت‌ها، نشانه سکته گوش نیستند. گاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی‌اش کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.

درمان کم شنوایی گوش چپ

آیا ناشنوایی در سکته گوش، دائمی است؟

بیمارانی که سریع و در همان مراحل اولیه به دکتر مراجعه کند ، شانس بهبودیشان بیشتر است و میتوان گفت نیمی از بیماران به طور نسبی درمان میشوند و یک چاهرم بیماران، درمان برای آن ها موثر واقع نمیشود و ناشنوایی تا پایان عمر باقی می ماند.

تشخیص بیماری

بیمار هیچ علامت ظاهری برای این عارضه ندارد و آزمون های شنوایی میتواند تایید کننده بیماری باشد و اگر توسط تست های شنوایی تایید شد برای رد کردن سایر عوامیل ایجاد کننده کم شنوایی MRI انجام میدهیم.

و سریعترین راه هم برای تشخیص کم شنوایی ناگهانی تست های شنوایی هستند. یک معیار معمول برای این تشخیص، یک کاهش حسی عصبی بیش از 30 دسی بل است در بیش از 3 فرکانس تن خالص مجاور هم در طول مدت 3 روز اتفاق می افتد. . تمپانومتری این افراد طبیعی است و اگر ناشنوا شده باشند و یا افت شنوایی آنها زیاد باشد رفلکس حذف میشود.

خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق موارد کم شنوایی ناگهانی، یک طرفه هستند، و پیش آگهی برای برخی از بهبودهای شنوایی بهتراستیک توزیع مساوی از موارد کم شنوایی راست و چپ انتظار می رود و موارد بیشتر بودن کم شنوایی یک گوش نسبت به گوش دیگر وجود ندارد.

کم شنوایی نگهانی دو طرفه نادر است که در 1% یا 2% موارد قابل مشاهده است.

علت نشنیدن گوش چپ

پیشنهاد مطالعه : وزوز گوش

درمان بیماری

اگر فرد مبتلا در 24 ساعت اولیه مراجعه کند احتمال بهبودی بیشتری وجود دارد و هرچه از این زمان بگذرد احتمال بهبودی کاهش پیدا میکند.

بعضی از ویتامین ها و گشاد کننده های عروق خونی و استروئیدها شامل کورتون با دوز بالا میتوانند موثر باشند که کورتون و درمان های استروئیدی بیشترین میزان موفقیت را دارند  که به صورت خوراکی یا تزریق مستقیم به گوش میانی تجویز میشود.

افراد جوان تر یا کم شنوایی در فرکانس های پایین، احتمال بهبودی آن ها بیشتر است.

چه عواملی پیش آگاهی بهبود شنوایی را کاهش میدهد؟

شدت کاهش شنوایی که هر چه افت شنوایی بیشتر باشد احتمال بهبودی کامل آن کاهش پیدا میکند.

افت شنوایی بیشتر در فرکانس های زیر نسبت به فرکانس های بم همراهی سرگیجه با کاهش شنوایی کودکان و بزرگسالان بالای 40 سال کاهش قدرت افتراق کلمات در سنجش شنوایی تاخیر در شروع درمان

سمعک

در سکته گوش چون نوع كم شنوایی از نوع حسی عصبی است تجویز سمعک برای این بیماران مفيد بوده و مشکل شنوايي شان را برطرف میکند. جهت اطلاع از قيمت سمعك و مدل هاي سمعك با كلينيك سمعك نجوا تماس حاصل فرماييد.

نتیجه‌گیری

حدود دو سوم از افراد مبتلا به کری یا کاهش شنوایی ناگهانی بهبود جزئی در شنوایی‌شان را تجربه می‌کنند. مطالعه‌ای معتبر نشان داده که 5/54 درصد از افراد مبتلا به کری ناگهانی حداقل در طی 10 روز اول درمان بهبود جزئی داشتند. بهبود در افرادی که کم شنوایی فرکانس بالا یا پایین دارند، در مقایسه با افرادی که کم شنوایی در همه فرکانس‌ها دارند، بیشتر است. فقط شنوایی حدود 6/3 درصد از افراد مبتلا به کری ناگهانی به‌طور کامل بهبود می‌یابد. احتمال بهبود در افراد مسن و افراد دارای سرگیجه کمتر است.

در کلینیک شنوایی و سمعک نجوا تمام ارزیابی های مربوط به شنوایی و تعادل در کودکان و بزرگسالان انجام می شود. تمامی درمان های توانبخشی تعادل و سرگیجه نیز زیر نظر کادر مجرب متخصصین انجام می شود.

شنوايي و سمعك نجوا

دكتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و كودكان

از دانشگاه علوم پزشكي تهران

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

09925020901

تهران خیابان مطهری خیابان فجر  روبه روی بیمارستان جم کوچه ی نظری بن­بست دلفان پلاک 5 طیقه 5 واحد10

دیدگاه ها درباره سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی چیست؟

سلام وزوز گوش درمان میشه

با سلام با دستگاه های جدید بله برای مشاوره دقیق تر به واتساپ این شماره پیام دهید 09925020901

من سکته گوش کردم برا هر دو گوش بعد یکسال شنوایی برگشت.بتظر من نمیشه با قاطعیت گفت شنوای تا آخر عمر برنمیگرده....تو مدت چند سال چندبار یکته کرد بعد از شش ماه تا یکسال شنوایی برمیگرده بدونه هیچ دارویی

خوشبختانه دستگاه های درمانی فیزیوتراپی عصب گوش و آوردیم با منشی های کلینیک هماهنگ کنید 09109259377