درمان های گیاهی وزوز گوش

20 داروی گیاهی برای درمان وزوز گوش

آیا وزوز با دارو گیاهی درمان می شود؟

چه داروهایی باعث درمان وزوز گوش می شوند؟

این عبارت ها سوال های بیمارانی هستند که در اینترنت سرچ کرده اند؟

وزوز گوش اصلا با دارو گیاهی درمان نمی شود و تنها یک گیاه به اسم جینکوبیلوبا که قرص آن به همین اسم در داروخانه موجود است حدودا در 1% درصد از بیماران با وزوز گوش مشکل وزوز آنها را حل می کند یا سبب می شود بلندی صدای وزوز گوش کمتر شود.

آیا داروهای دیگری هستند که باعث درمان وزوز شوند؟

خیر

هیچ دارویی نمی تواند وزوز گوش را قطع کند. بعضی از بیماران بر این باورند که وزوز گوش با داروهای اعصاب و  روان قطع می شود. اما این بدترین روش درمان است. وزوز گوش بیماری نیست که با دارو درمان شود بلکه نشانه ایی از یک بیماری است. مثلا دقت کنید:

آیا اگر شما بخاطر زخم معده دچار درد شوید دارو مسکن می خورید؟ یا به دنبال درمان زخم معده می روید؟

بدون شک اگر می خواهید معده شما دیگر درد نداشته باشد به دنبال درمان ریشه ایی و اصلی می روید.

اما اگر هر روز و هر شب دارو مسکن بخورید باید این کار را تا آخر عمر تکرار کنید و بعد مدتی همین زخم معده تبدیل به تومور بد خیمی خواهد شد که حتی شما را راهی آن دنیا می کند.

به همین دلیل اگر واقعا بدنبال درمان وزوز گوش خود هستید این مقاله را حتما تا آخر بخوانید؟

کلینیک شنوایی و سمعک و وزوز گوش نجوا تنها کلینیک کشور است که هر 4 دستگاه درمان وزوز را در اختیار دارد که 3 عدد از این دستگاه ها تنها در کشور در اختیار مجموعه نجوا است.

چون تنها با شناخت دقیق از نحو عملکرد گوش می توانید بفهمید علت وزوز گوش شما چی بوده و باید چگونه درمان شود

مقدمه:

وزوز چیست؟

هر گونه صدایی که در محیط به صورت واقعی وجود نداشته باشه اما فرد در گوش یا سر احساس صدا کند وزوز نامیده میشود.

صدای وزوز گوش میتواند شبیه سوت، باد، هواپیما، ضربان قلب، قلقل کتری و... باشد اما معنی دار نیست اگر بیمار احساس کند صدای گفتار میشنود یا صداهای معنی دار یا کسی با فردی صحبت میکند در دسته بندی وزوز گوش قرار نمیگیرد.

وزوز گوش بیماری نیست یک آلارم و زنگ هشدار است که میتواند نشان دهنده این باشد که عصب شنوایی ضعف پیدا کرده است یا اختلالی در ارگانی نزدیک گوش پیش آمده باشد پیدا کردن علت ایجاد وزوز بسیار در درمان آن تاثیر گذار است. این صدا میتواند تک گوشی، دو گوشی یا در سر شنیده شود

در کل دو نوع وزوز گوش وجود دارد:

وزوز گوش عینی:  دراین نوع وزوز گوش فقط توسط خود فرد شنیده می شود و مجموعه علت دارد

وزوز گوش ذهنی: در این نوع وزوز صدا توسط متخصص  و حتی اطرافیان بیمار نیز شنیده می شود و بیشتر منشا عروقی و مشکلات شیپور استاش دارد به زبان ساده در این نوع وزوز یک علت فیزیکی وزوز را به وجود آورده است که با برطرف کردن آن علت وزوز به طور کامل قطع می شود.

دلایل ایجاد وزوز گوش:

• کم شنوایی
  • مشکلات سر و گردن
  • آسیب صوتی مثل انفجار
  • مشکلات فک و صورت
  • تومور و نورینوم های عصب شنوایی و گردن
  • جرم گوش
  • سکته گوش
  • کمبود ویتامین،تیروئید، کم خونی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • بیماری های کلیه
  • بیماری های کبد
  • مشکلات استرسی
  • مشکلات هورمونی
  • عوارض جانبی دارو ها به ویژه داروهای ضد افسرگی، آنتی بیوتیک ها
  • بیماری های گوش ( منییر، اتواسکلروز، گلوموس، عفونت های گوش، مشکلات شبپور استاش)
  • بیماری های خود ایمنی

اگر در گوش یا سر خود احساس وزوز کردید باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و نترسید، واکنش های روحی بسیار بر وزوز گوش تاثیر گذار است.

اقدام به موقع برای درمان وزوز در روند بهبودی بسیار تاثیرگذار است هر چقدر که وزوزگوش کهنه تر و قدیمی تر باشد درمان آن پیجیده تر است چرا که با تمام خاطرات بیمار عجین شده است و اغلب در سر شنیده میشوند، با مراجعه به موقع به کلینیک شنوایی سنجی نجوا و اقدامات درمانی لازم زیر نظر کادر ماهر کلینیک میتوان به سرعت وزوز گوش را درمان کرد.

چون وزوز گوش یک نوع هشدار برای عصب و مغز است مدام به فرد یاد آوری میشود و باعث اختلالات خواب، اختلالات تمرکز، مشکلات استرسی در افراد میشود، در موارد طولانی و شدید حتی میتواند باعث افسردگی، مشکلات حافظه و اقدام به خودکشی در بیماران شود.

به طور کلی وزوز نمیتواند به خودی خودی جان فرد را به خطر بندازد اما عوارض جانبی ای بر روی کیفیت زندگی و آرامش ایجاد میکند که تاثیرات مخرب آن در دراز مدت قابل مشاهده است.

راه های تشخیص وزوز گوش:

برای تشخیص وزوز گوش نیاز به:

• مجموعه تست های  شنوایی، وزوز گوش، پرده گوش و آستانه مقاومت عصب که وضعیت کلی سیستم شنوایی از پرده تمپان تا عصب را مشخص میکند.
  • آزمایش خون جهت بررسی مسائل خونی از جمله کم خونی، غلظت خون، کمبود ویتامین، تیروئید، خودایمنی بدن
  • تاریخچه گیری خوب، گوش دادن به علائم و روند ایجاد وزوز گوش در تشخیص بسیار اهمیت دارد چرا که وزوز گوش فقط توسط خود فرد شنیده میشود، اینکه وزوز چه زمانی توجه بیمار را به خود جلب کرده است، بیمار به وزوز گوش خود چه حسی دارد، صدای وزوز چگونه شنیده میشود، سابقه جراحی و بیماری، دارو های مصرفی، مشکلات سر و گردن و فک و صورت
  • در صورت نیاز انجام  MRI و CT اسکن و عکس برداری عروق سر و گردن

به طور کلی وزوز گوش مجموعه علت دارد و برای قطع کامل آن باید حتما تمام علت های آن را پیدا کرده و برطرف نمود و در کلینیک شنوایی سنجی نجوا علت یابی به صورت بسیار دقیق انجام میشود که احتمال درمان کامل وزوز گوش را تا نود درصد افزایش میدهد.

راه های درمان وزوز گوش:

• جدید ترین و به روز ترین روش درمان وزوز گوش استفاده از نورومدیولاسیون های عصبی یا فیزیوتراپی عصب شنواییء درمان با لیزر و درمان با سیستم درمان وزوز گوش لینیر است. به وسیله جریان های ضعیف و بدون ضرر است. با افزایش خون رسانی و احیا عصب موجب درمان وزوز گوش و بهبود شنوایی میشود، این تکنولوژی با درصد موفقیت هشتاد و پنج درصد جدید ترین روش درمان وزوز گوش میباشد که برای اولین بار در ایران در کلینیک شنوایی سنجی نجوا برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گرفته است (در انتهای مقاله کاملا  توضیح دادیم).
  • استفاده از مسکر یا سمعک های مخصوص وزوز گوش، استفاده روزانه سه الی چهار ساعت از این سمعک ها طی شش ماه تا یک سال و نیم دو سال باعث قطع کامل وزوز گوش میشود، در طی این زمان بیمار باید هر سه ماه جهت به روز رسانی برنامه های مسکر به کلینیک شنوایی سنجی نجوا مراجعه کند و مورد ارزیابی وزوز قرار بگیرد.
  • استفاده از ویتامین درمانی، برطرف کردن فقر ویتامینی بدن میتواند ب درمان وزوز گوش کمک کند زیرا موجب تغذیه مناسب حلزون شنوایی و عصب میشود و ضعف از ببین میرود
  • انجام مدیتیشن و تمرین های افزایش تمرکز و آرامش موجب تقویت سیستم عثبی و مغزی میشود و میتواند عملکرد سلول ها را بهبود دهد و امواج مغز را بالانس کند که در درمان وزوز گوش تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی مشکلات استرسی، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی، خوراکی ها کافئین دار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، خوراکی های دارای طبع سرد و سرشار از ادویه و فلفل باعث افزایش وزوز گوش میشود و استفاده از این موراد برای افراد دارای وزوز ممنوع میباشد.

درمان به کمک دستگاهای پزشکی مدل 2023

دو نوع دستگاه برای درمان این بیماران در کلینیک شنوایی نجوا به طور انحصاری درکل کشور موجود است:

1. تحریک الکتریکی نورومدولاسیون
  2. تحریک لیزر تراپی
  3. تحریک سیستم لینیر

این نوع درمان حداقل باید بین 20 تا 25 روز و هر روز به طور منظم انجام نشود

دستگاه تحریک الکتریکی نورومدولاسیون چیست؟ و چگونه کار می کند؟

این نوع دستگاه جریان های الکتریکی بسیار ضعیفی از طریق سوراخ گوش و سر به حلزون و عصب می فرستد که سبب میشود جریان خون در حلزون دوباره ایجاد شود: این نوع دستگاه باعث می شود که خون به منطقه بالایی حلزون که کوچکتر از یک دانه عدس است برسد.

دستگاه تحریک لیزر تراپی چیست؟ و چگونه کار می کند؟

این نوع دستگاه یک اشعه بسیار ملایم و بدون هیچ گونه آسیب و دردی را به حلزونمی فرستند و سبب میشود حلزون گرم شود. با این کار جریان خون سرعت بیشتری پیدا می کند و خون و اکسیژن بیشتر به منطقه بالایی حلزون می رسد.

دستگاه تحریک لینییر چیست؟ و چگونه کار می کند؟

این نوع دستگاه جریان های الکتریکی بسیار قوی از طریق زبان و ترشحات بزاقی به تمام رگ ها و عصب های گوش و حلزون و تمام قسمت های مغز ارسال می کند . در همین مرحله با استفاده از دو هدفون صدایی مخصوص به گوش ارسال می شود که باعث می شود مغز نتواند صدای وزوز را بشنود. در نهایت این دو دستگاه سبب میشود جریان خون قوی در حلزون دوباره ایجاد شود و عصب های مغز ترمیم می شوند و مغز می تواند کم کم وزوز گوش را فراموش کند

تجربه آقای دکتر وحید مرادی در زمینه وزوز گوش

بهترین درمان برای وزوز گوش بیماران اتواسکلروزیس چیست؟

• تحریک الکتریکی نورومدولاسیون: که در مطب شنوایی نجوا موجود است و تنها کلینیک کشور است که چنین سیستم درمانی را در اختیار دارد
  • لیزر تراپی: که در مطب شنوایی نجوا موجود است و تنها کلینیک کشور است که چنین سیستم درمانی را در اختیار دارد
  • دستگاه تحریک وزوز گوش لینییر: که در مطب شنوایی نجوا موجود است و تنها کلینیک کشور است که چنین سیستم درمانی را در اختیار دارد
  • تجویز سمعک های مخصوص درمان وزوز گوش که برنامه tinnitus masker دارند