درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک

عفونت گوش یکی از رایج ترین بیماری ها در بین کودکان است. اما چندان نگران کننده نیست. همین طور می توان درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک را در خیلی از خودکان خردسال انجام داد. استفاده از یک سری دارو های خانگی مثل کمرپس آب گرم، نوشیدن مایعات بیش تر و یا استامینوفن، می تواند راهکار هایی برای درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک به شمار آیند.

کلینیک شنوایی سنجی سمعک نجوا در این مطلب شما را با زمان مناسب برای استفاده از آنتی بیوتیک در جهت درمان عفونت گوش آشنا خوهد کرد.

آیا برای درمان عفونت گوش استفاده از آنتی بیوتیک ها ضرورت دارد؟

درمان عفونت گوش در کودکان به طور معمول به عوامل مختلفی مانند شدت و نوع آن بستگی دارد. برخی از متخصصین امکان دارد که قطره گوش آنتی بیوتیک را برای بعضی از عفونت ها مانند اوتیت خاد خارجی، تجویز نمایند، ولی در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی بدن می تواند به تنهایی و بدون آنتی بیوتیک با عفونت مبارزه کند.

عفونت های دیگری مانند، اوتیت مدیا با افیوژن، به طور معمول خود به خود و بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شوند.

به طور معمول اوتیت مدیا با افیوژن و اوتیت حاد خارجی، نیاز به درمان ندارند، متخصصین ترجیح می دهند پیش از تجویز آنتی بیوتیک، یک دوره انتظار تحت مراقبت را توصیه کنند. این به معنی تولید عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در بدن بیمار می باشد.

درمان عفونت گوش کودکان

درمان های خانگی و کاملا طبیعی برای عفونت گوش در کودکان

متخصصین به طور معمول به مادران توصیه می کنند که 2 تا 3 روز مراقبت های لازم را از کودک داشته باشند. در این صورت سیستم ایمنی بدن کودک بدون نیاز به هیچ یک از آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت را درمان کند. از جمله این راهکار ها برای درمان عفونت گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپرس آب گرم: نگه داشتن کمپرس گرم بر روی گوش کودک، امکان دارد که به کاهش درد کمک نماید.

دارو های بدون نسخه: در نوزادانی که بیش تر از 6 ماه سن دارند، متخصصین توصیه می کنند که برای کاهش درد و یا تب کودک از استامینوفن استفاده کنند. به شما توصیه می کنیم که پیش از دادن هر نوع دارویی به نوزادان زیر 3 ماه، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

مایعات: دادن مایعات فراوان به کودک، به بلع کمک کرده و عمل بلع می تواند باعث تخلیه گوش میانی و تسکین فشار دردناک شود.

درمان عفونت گوش در کودکان

شایع ترین عفونت های گوش در نوزادان

شایع ترین عفونت های گوش در نوزادان، به طور کلی به 4 دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه یک به یک آن ها را برای شما شرح داده ایم:

اوتیت حاد خارجی: اوتیت حاد خارجی با نام گوش شناگر نیز شناخته می شود. به عفونت مجرای گوش خارجی، اوتیت حاد خارجی گفته می شود.

اوتیت گوش میانی: عفونت در گوش میانی این امکان را میسر می کند تا در قسمت پشت پرده گوش، التهاب و مایعات ایجاد شود. بعضی از وقت ها، مجرای باریکی که گوش میانی را به قسمت پشت بینی وصل می نماید، به نام لوله استاش، متورم می شود.

اوتیت مدیا با افیوژن: این نوع عفونت زمانی ایجاد می شود که مایعات در گوش میانی جمع می شوند. اما لازم به ذکر است که این عفونت با خود درد و یا تب را به همراه نخواهد داشت.

اوتیت مدیای حاد: این عفونت به دلیل تجمع مایعات در گوش میانی ایجاد می شود. به طور معمول این عفونت به دلیل عفونت باکتریایی می باشد.

علائم و نشانه های عفونت گوش

علائم و نشانه ها می توانند به شما در زمان درمان به وقت عفونت گوش کمک کنند. توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه از این علائم و نشانه ها، باید هر چه سریع تر کودک و یا نوزاد خود را نزد یک متخصص ببرید.

*استفراغ

*اسهال

*در زمان خوابیدن مشکل دارد.

*گریه بیش از اندازه بالخص در زمان خوابیدن

*بوی ناخوشایند از گوش

*تب

*سر درد

*کم شنوایی

*مایع زرد رنگ و یا سفید رنگ از گوش خارج می شود.

راهکار هایی برای پیشگیری از عفونت گوش

به طور معمول پیشگیری از عفونت در نوزادان میسر نمی باشد. اما برخی از عوامل می توانند احتمال بروز آن ها را تشدید کنند. از این رو این عوامل را برای شما در ادامه آورده ایم تا با رعایت آن ها، تا حدی از بروز عفونت گوش پیشگیری شود.

دود سیگار، یکی دلیل برای ایجاد عفونت گوش

اگر نوزاد و یا کودک شما به صورت مداوم و یا حتی در برخی از زمان ها، در معرض دود سیگار قرار بگیرد، این امکان وجود دارد که دیر یا زود به عفونت گوش دچار شود.

بهداشت عمومی را فراموش نکنید.

بهداشت عمومی مطلوب مناسب، می تواند از شیوع میکروب ها در هر کجا از خطر ابتلا به عفونت گوش کمک کند.

واکسیناسیون را جدی بگیرید.

واکسیناسیون یکی از راهکار های پیشگیری عفونت گوش و یا حتی سایر عفونت ها در نوزاد و کودک می باشد. توجه داشته باشید که باید هر نوبت واکسن در زمان تعیین شده و مناسب به نوزاد تزریق شود.

شیر مادر یکی دیگر از راه های پیشگیری عفونت گوش

شیر مادر خاوی موادی است که می تواند به سیستم ایمنی کودک کمک نماید. به طور معمول نوزادان شیرده کم تر از سایر کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند، در معرض عفونت های باکتریایی و یا ویروسی من جمله عفونت گوش، قرار دارند.

استفاده از اشیا خارجی، ممنوع

برای پیشگیری و جلوگیری از عفونت گوش در کودک، تحت هیچ شرایطی از اشیا خارجی مانند گوش پاک کن استفاده نکنید. استفاده از این گونه اشیا می تواند منجر به بریدگی و کبودی در مجرای گوش شود. همین مسئله یک مسیر برای عفونت گوش در کودک ایجاد می نماید.

چه زمانی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد؟

*کودک بعد از سرما خوردگی یا هرگونه عفونت تنفسی فوقانی دچار بی خوابی و ناراحتی شده است.
*علائم بیش از یک روز ادامه دارد.
*درد گوش شدید است
*مشاهده تخلیه مایعات، چرک یا مایعات خونین از گوش علائم در کودک با سن کمتر از 6 ماه مشاهده می شود.

عوارض عفونت گوش میانی

عفونت های درمان نشده و یا عفونت هایی که بدخیم هستند می توانند به بافت های اطراف نفوذ پیدا کنند. عفونتی که در برآمدگی استخوانی پشت گوش می تواند به راحتی به استخوان  آسیب بزند و در نهایت کیسه ای پر از چرک را تشکیل دهد.

در موارد کم تر عفونت های جدی گوش میانی می تواند به سایر بافت های جمجمه مانند مغز و یا غشا های اطراف مغز گسترش پیدا کند.

کم شنوایی موقت و خفیف: اختلال در شنوایی جزو بیماری های بسیاری شایع است که در زمان تخلیه گوش امکان دارد که بهتر شود. در صورتی که پرده گوش و یا سایر بخش های گوش میانی، دچار آسیب دائمی و جدی شده باشند، افت شنوایی در افراد می تواند به صورت دائمی اتفاق بی افتد.

تاخیر رشدی یا گفتاری: در صورتی که شنوایی نوزادان به شکل موقت و با دائمی دچار اختلال شود، تمامی مهارت های او اعم از گفتاری، اجتماعی و رشدی، دچار اختلال و تاخیر خواهد شد.

پروسه زمانی درمان عفونت گوش میانی چقدر است؟

درمان این پروسه بستگی به شدت علائم، سن فرد، عفونت و مدت زمان آغاز عفونت دارد و نمی توان به طور کلی برای همه ی اشخاص نسخه ی واحدی را در نظر گرفت.

آیا عفونت گوش میانی مسری است؟

خیر عفونت گوش میانی به تنهایی قابل سرایت از شخصی به شخص دیگر نیست اما باید با مراقبت از خود سعی کنیم به سرما خوردگی و آنفولانزایی که ممکن است منجر به ایجاد عفونت گوش میانی شود مبتلا نشویم.