آیا لوزه سوم بر شنوایی کودکان اثر دارد؟

درمان گیاهی لوزه سوم در کودکان

گاهي بيماران به اشتباه فکر مي کنند که لوزه سوم يک بيماري است. يا به اشتباه فکر مي کنند فقط زماني که بيمار شوند لوزه سوم ظاهر مي شود.

لوزه چيست و چه وظيفه ايي دارد؟

لوزه‌‌ها يک بافت لنفی است، که در کل سيستم دستگاه گوارش بدن و بخصوص در گلو وجود دارد. بافت لنفي از سلول‌هایی تشکيل شده است که در تولید پادتن یا آنتی‌بادی در برابر ميکروب ها نقش دارند.

در کودکان چون دست خود را زياد در دهان وارد مي کنند و در برابر سرما خوردگي آسيب پذير هستند لوزه ها نقش مهي در برابر حفاظت بدن از ورود ميکروب ها به بدن ايفا مي کنند.

نظر کسانی که عمل لوزه انجام داده اند

آیا لوزه سوم بر شنوایی کودکان اثر دارد؟

تشخیص دقيق لوزه خیلی مهم است زيرا اگر دقيق شناسايي نشود مشکلات جدي براي کودک از نظر شنوایی به وجود مي آورد.

لوزه سوم در ناحیه داخلي حلق قرار دارد و در حالت عادی قابل دید نمي باشد و بايد توسط متخصص با تجهيزات مناسب ارزيابي شود.

به طور معمول براي تاييد وجود لوزه سوم 3 روش وجود دارد

روش اول مشاهده بينايي است:

در اين روش توسط هدلايت و با تابش نور متخصص لوزه را مشاهده مي کند اما در نوزادان کوچک و کودکاني که همکاري نمي کنند اين روش اصلا کارايي ندارد.
روش اندوسکوپي بيني بيشتر براي کودکان بالاي 8 سال مناسب است.

ایا لوزه باعث کم شنوایی میشود

روش دوم استفاده از سي تي اسکن است

در اين روش کودک با داروي خواب اور بيهوش مي شود و از لوزه و سر و گردن او عکس گرفته مي شود.
مزيت اين روش ارزيابي دقيق سايز لوزه و تاثير آن بر اندام هاي مجاور است اما عيب آن تابش اشعه خطرناک بر بدن نوزاد و کودک است.

روش سوم انجام تست تمپانومتري است

در اين روش به طور دقيق ميزان فشار لوزه بر شيپور استاش بررسي مي شود.
مزيت اين روش هزينه پايين و دقت بالاي آن است.
همچنين کودک لازم نيست با داروي خواب آور تست شود.
اين تست در کلينيک هاي شنوايي سنجي انجام مي شود.

لوزه چگونه بر سيستم شنوايي اثر مي گذارد؟

همانطور که گفته شد لوزه ها در پشت حلق قرار دارند و شيپور استاش که وظيفه هواگيري در گوش را برعهده دارد در کنار لوزه قرار گرفته است.

حال زماني که ميکروب ها وارد بدن شوند لوزه ها بلافاصله وارد عمل مي شوند و ميکروب ها را جذب مي کنند و نمي گذارند اين ميکروب ها وارد سيستم تنفسي و گوارشي نوزاد شوند. حال خود چون ميکروب ها را جذب مي کنند ملتهب مي شوند و اين التهاب سبب افزايش سايز انها مي شود.

در نتيجه لوله شپپور استاش در ابتداي حلق کم کم تنگ مي شود و هواگيري گوش مختل مي شود که اين مختل شدن هواگيري سبب افزايش فشار گوش مي شود.

حال اگر درمان صورت نگيرد لوله استاش به حدي تنگ مي شود که در نهايت بسته مي شود. و اين حالت سبب مي شود که گوش مياني نتواند هوايي از حلق دريافت کند.

در اين مرحله ترشحات گوش در درون گوش محبوس مي شود و نمي تواند از طريق لوله استاش به داخل حلق بريزد که اين حالت سبب مي شود پشت پرده گوش آب جمع شود.

این موضوع در افراد مختلف ممکن است درجات مختلف کم شنوايي ايجاد کند.

معمولا کم شنواي ايجاد شده بين 10 الي 25 درصد مي تواند برسد.

کودکان در اين مرحله درد گوش ندارند فقط علائم زير را نشان مي دهند:

تاثیر لوزه بر شنوایی

درمان هاي غير دارويي لوزه سوم:

در وهله اول تلاش متخصص گوش و حلق و بيني و متخصص شنوايي حل مشکل کودک با دارو و تمريناتي است که در بالا به والدين توضيح داديم.

اما اگر در طي 2 الي 3 درمان 2 هفته ايي مشکل کودک حل نشود لازم است عمل جراحي براي کودک در نظر گرفته شود.

هدف از جراحي رساند هوا به گوش مياني و تخليه مايع/ عفونت در پشت پرده گوش است. ازاينرو دو روش براي جراحي وجود دارد:

روش يک برداشتن لوزه است.
دراين روش لوزه ها برداشته مي شود و سپس بعد از 1 ماه و بعد از التيام زخم ها و کاهش التهاب فضاي حلق به مرور شيپور استاش باز مي شود و چرک و مايع پشت پرده گوش تخليه مي شود و هوا مي تواند وارد گوش مياني شود.
در اين مرحله عمده مشکلات کودک برطرف مي شود.
روش دوم قرار دادن يک لوله در پرده گوش است.
در اين روش يک لوله به اسم وي تي (VT) در درون پرده گوش قرار مي گيرد و از طريق آن چرک ها و مايع وارد کانال گوش تخليه مي شود و هوا مي تواند وارد گوش مياني شود.

والدین گرامی دقت داشته باشند در درمان دارویی و جراحی قبل و بعد از لوزه حتما ارزیابی شنوایی را انجام دهيد.

هشدار: اگر مشکل عفونت گوش کودک شما به دلايل مختلف همچون ضعف سيستم ايمني و آلرژي شديد و حتي مشکلات ساختاري در گوش و حلق به مدت بيش تر از 2 ماه ادامه پيدا کند طبق قوانين پزشکي و شنوايي لازم است از سمعک استفاده شود.

دليل استفاده از سمعک جلوگيري از مشکلاتي است که ميتواند در ماه هاي اول ابتلا به بيماري يا بعد ها خود را نشان دهد که عمده اين عوارض برگشت ناپذير هستند و اثرات شديدي بر مغز کودک ميگذارند.

اين عوارض شامل

ايجاد لکنت در گفتار و زبان
کم شنوايي نوساني بشدت رشد گفتار و زبان کودک را متاثر مي کند و سبب تاخير گفتار مي شود
به علت شنوايي نوساني، مشکلات پردازشي در درک صدا ايجاد مي شود که اين مشکلات بعدها در سنين مدرسه بشدت کودک را در يادگيري مطالب درسي دچار مشکل مي کند و عمدتا غير قابل درمان هستند.

تاثیر سمعک در درمان این بیماری

سمعک در انواع داخل گوشی و پشت گوشی و در انواع تکنولوژی دیجیتال و هوشمند وجود دارد.

به والدين گرامي شديدا توصيه مي شود در اين مرحله تصميم گيري استفاده از سمعک را به متخصص شنوايي شناسي بسپارند و احساساتي عمل نکنند.

زيرا عمده والدين ايراني استفاده از سمعک را برا کودک خود انکار مي کنند اما اين تصميم اشتباه بشدت آينده کودک را تحت تاثير قرار مي دهد.

آیا عمل لوزه در کودکان خطرناک است

لام به ذکر است استفاده از سمعک در اين مرحله موقتي است و بعد از درمان دوباره تست هاي شنوايي به طور کامل از  کودک بعمل مي آيد و اگر تاييد شود شنوايي کودک کاملا برگشته است ديگر لازم نيست از سمعک استفاده شود.

کلينيک تخصصي شنوايي و سمعک نوزادان و کودکان نجوا در تهران با بهره گيري از تمامي فوق تخصص هاي مرتبط با مشکل کودک شما تضمين درمان کودک شما را به شما والدين عزيز هديه مي کند.

تيم تخصصي درمان عفونت گوش و درمان لوزه کلينيک شنوايي و سمعک نجوا:

دکتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و کودکان (ارزيابي شنوايي و تجويز سمعک)
دکتر رسول فرج الهي: متخصص گوش و حلق و بيني نوزادان و کودکان (درمان و جراحي لوزه و عفونت گوش)
دکتر بهرام ملکوتي: فوق تخصص گوش نوزادان و کودکان (درمان و جراحي لوزه و عفونت گوش)
دکتر کامبيز هرمان مقدم: فوق تخصص بيماري هاي نوزادان و کودکان (درمان لوزه و عفونت گوش)
دکتر مريم محلوجي راد: فوق تخصص آسم وآلرژي (درمان آلرژي گوش و لوزه)
دکترحسين محبي: فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان (ارزيابي و درمان مشکلات پردازشي و گفتاري)
دکتر بهروز جليلي: فوق تخصص روانپزشکي کودکان (ارزيابي و درمان لکنت زبان)

سمعک در انواع داخل گوشی و پشت گوشی و در انواع تکنولوژی دیجیتال و هوشمند وجود دارد.

جدیدترین نوع سمعک ها سمعک های نامرئی هستند.

دكتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و كودكان

از دانشگاه علوم پزشكي تهران

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.