شنیدن ضربان قلب در گوش |شنیدن نبض در گوش|علت،علائم،درمان|کلینیک نجوا

در مقالات, وزوز

شنیدن ضربان قلب در گوش

آیا صدای ضربان قلب خود را در گوش تان می شنوید؟ آیا این صدا شما را آزار می دهد؟ علت اینکه صدای قلب خود را می شنوید چیست؟ آیا شنیدن این صدا خطرناک است؟ اسم این بیماری چیست؟ راه حل های درمان این بیماری چیست؟

تمامی سوالات بالا در ذهن تمام افرادی که به این بیماری مبتلا هستند وجود دارد. برای یافتن پاسخ این سوالات به شما توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید ، دراین مقاله ما به علت بروز این بیماری و راه حل های درمان آن می پردازیم.

شنیدن صدای ضربان در گوش اصطلاح عامیانه است که به بیماری تومور گلوموس اتلاق می شود. تومور گلوموس از تومور های خوش خیم در شریان کاروتید (رگ اصلی در گردن) و گوش است. با اینکه این تومورها خوش خیم هستند اما می توانند صدمات قابل توجهی به بافت های اطراف بزنند.

بیماران اغلب با شکایت وزوز گوش و شنیدن صدای نبض در گوش به متخصص شنوایی مراجعه می کنند.تومور گلوموس در حیطه شنوایی اهمیت دارد چون در اغلب اوقات در داخل یا نزدیک استخوان گیجگاهی است. سرعت رشد این تومور کم است.

این تومور در دهه های پنج تا ششم در زنان شایع است و به طور کلی شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است و در سالمندان نیز بیشتر دیده می شود. اما تومور گلوموس می تواند در هر سنی شکل بگیرد.

علل:

علل به وجود آمدن تومور گلوموس به طور کامل کشف نشده است اما عوامل ژنتیکی در به وجود آمدن ان می توانند تاثیر گذار باشد.

علائم:

اگر تومور در رگ اصلی گردن باشد ، علائم آن به شرح زیر است:

• احساس توده در گردن
  • خشن شدن صدا
  • مشکل در بلع
  • ضعف یا فلجی در بخشی از صورت

اگر تومور در گوش میانی باشد (تومور گلوموس) علائم زیر رخ می دهد:

• خون ریزی از یک گوش
  • مشکل در بلع
  • درد گوش
  • کم شنوایی
  • افتادگی شانه
  • شنیدن صدای ضربان در یک گوش

بعضی اوقات تومور روی سطح هورمون استرس اثر می گذارد و علائم زیر را ایجاد می کند:

• اضطراب
  • گر گرفتگی
  • تعریق

تشخیص:

اگر علائم بالا را داشتید ، ابتدا در مورد علائم تان با پزشک خود صحبت کنید. در معاینات گوش معمولا یک توده قرمز در پشت پرده تمپان دیده می شود  و سپس پزشک ممکن است انجام آزمایشات تصویربرداری مثل MRI ،  CT Scan و آنژیوگرافی را از شما بخواهد.

عوارض:

از عوارض تومور گلوموس می توان به

• نشت مایع مغزی نخاعی
  • سکته مغزی
  • هماتوم
  • اثر بر بلع ، چشایی ، حرکت شانه ، حرکت زبان

می توان اشاره کرد.

درمان:

تومور ها ممکن است با پرتودرمانی و جراحی درمان شوند.

درمان جراحی اغلب باعث آسیب به بخشی از گوش می شود و در نتیجه کم شنوایی ایجاد می کند. درمان جراحی تا حدودی خطرناک است و احتمال مرگ و میر در آن وجود دارد.

در پرتو درمانی آمار مرگ ومیر کمتر است اما پرتو درمانی تومور را از بین نمی برد و فقط رشد تومور را متوقف می کند. پرتودرمانی نیز باعث آسیب به حلزون گوش می شود و کم شنوایی ایجاد می کند.

تومور گلوموس می تواند عود کند و در اکثر اوقات در ۱۰ سال بعد از عمل دوباره رخ می دهد.

در کم شنوایی ایجاد شده در اثر تومور گلوموس معمولا سمعک تجویز می شود. در کلینیک شنوایی و سمعک نجوا انواع مختلف سمعک های پشت گوشی ، داخل گوشی ، پشت گوشی ریک و نامرئی تجویز می شود.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید