بیماری اوتیسم چیست؟

بیماری اوتیسم به‌عنوان یکی از اختلالات رشدی پیشرونده به شمار می‌آید و ۳ ویژگی دارد:

1. آسیب در تعاملات اجتماعی
  2. آسیب در رفتارهای زبانی و غیرزبانی
  3. رفتارهای خاص ( نظیر: مقاومت در برابر تغییرات، حرکات تکراری و شیفتگی نسبت به یک شیء)

شیوع اوتیسم ۵ در ۱۰۰۰۰ است و در پسران ۳ برابر بیشتر از دختران است.

بسیاری علت اوتیسم را، اختلالات رشدی عصبی، با مشکل در لیمبیک، تالاموس، جسم قاعده‌ای و مخچه می‌دانند اگرچه هنوز علت دقیق مشخص نشده است.

معیارهای  تشخیص این اختلال عبارت‌اند از:

1. شروع زودهنگام (قبل از ۳۰ ماهگی)
  2. اختلال در روابط اجتماعی
  3. اختلالات گفتاری و زبانی
  4. انحرافات شدید رفتاری نظیر: خوگیری نسبت به شی یا خودآزاری
  5. نقص در رشد زبان
  6. در صورت وجود گفتار، ویژگی های خاصی نظیر اکولیای فوری و تأخیری و زبان استعاره و استفاده از ضمایر معکوس مشخص می‌شود.
  7. افراد اتیسمی ممکن است به جنبه‌های مختلف محیطی، پاسخ‌های غیرعادی نشان می‌دهند، مثلاً به‌وسیله نویز زمینه آشفته و عصبانی شوند.
  8. این کودکان، به آسانی حواسشان پرت می‌شود، خشمگین می‌شوند یا توسط نویز زمینه عادی می‌ترسند.
  9. در طول ارزیابی‌های شنوایی رفتارهای چالش‌برانگیز جدی از قبیل عدم همکاری، عدم دنبال کردن دستورات یا رفتارهای تکراری نظیر برگرداندن سر مشکل دارند.

به علت عدم همکاری مناسب در ارزیابی استفاده از آزمون‌های آبجکتیو از قبیل ABR توصیه‌شده است.

بیماری اوتیسم

درمان بیماری اوتیسم:

این افراد اغلب دچار مشکلات خواب، مشکلات گوارشی و … هستند بنابراین باید «دارو درمانی» بعنوان پایه و شرط اول درمان قرار گیرد.

در کنار دارو درمانی، درمان‌های مکمل اعمال می‌گردد.

درمان‌های مکمل مانند: رفتار درمانی، گفتار درمانی، یکپارچگی حسی، کار درمانی ذهنی و جسمی(در صورت لزوم )، بازی درمانی و موسیقی درمانی.

همهٔ این درمان‌ها در کنار هم برای فرد مبتلا به اوتیسم لازم است و بسته به شدت و ضعف افراد مبتلا در میزان اختلال، این درمان‌ها به نوبه خود ارائه می‌گردد.

نکته‌ٔ حائز اهمیت اینکه، درمان‌های مبتنی بر بهداشت روان فرد مبتلا و خانواده نیز باید در خلال درمان‌های دیگر، مورد توجه قرار گیرد.
انجام مشاورت خانواده، زوجین، گروه درمانی، خانواده درمانی و… نیز از این نوع درمان‌ها هستند.

در مقاله ی بعد به بررسی علت كم شنوایی در كودكان پرداخته ایم شاید این مطلب نظر شما را جلب نماید برای مشاهده روی آن کلیک نمائید.