گوش میانی چیست؟ چه کارهایی انجام می دهد؟

عفونت گوش میانی چگونه تشکیل می شود و درمان آن چگونه است؟

گوش میانی شامل فضایی در پشت پرده گوش است که باید سرشار از هوا باشد تا استخوانچه های گوش به خوبی بتوانند صدا را منتقل کنند اگر فشار هوا در اثر اختلال در عملکرد لوله هوادهی به گوش یا همان شیپور استاش تغییر کند و التهاب ایجاد شود فرد دچار عفونت گوش میانی یا اتیت مدیا می شود. اتیت مدیا باعث کم شنوایی انتقالی در فرد مبتلا می شود چرا که زنجیره استخوانچه ای سفت می شود و موج صوتی به خوی به حلزون منتقل نمی شود، حتی در مواردی میتواند موجب پارگی پرده گوش و حتی در موارد بسیار شدید موجب عفونت های شدید و حتی مننژیت می شود.

شیپور استاش: لوله ای است که مسئول تعدیل فشار هوا در دو طرف پرده گوش می باشد و کمک می کند زنجیره استخوانچه ای معلق باقی بماند و به خوبی صدا را منتقل کنند. شیپور استاش در حالت عادی بسته است و با عمل بلع یا خمیازه کشیدن باز و بسته میشود و هوا را منتقل می کند.

در کودکان این لوله کوتاهتر، قطور تر و افقی است و همین مسئله باعث انتقال راحتتر عفونت به گوش می شود و فرد را مستعد اوتیت مدیا می کند عفونت گوش میانی یکی از شایعترین بیماری های دوران کودکی است که به علت صاف و کوتاه تر بودن شیپور استاش، لوزه، ایمنی پایین کودکان در برابر اتیت مدیا، شیر خوردن با زاویه نامناسب و.. می تواند ایجاد شود.

عملکرد صحیح و مناسب شیپور استاش توسط تست ETF در کلینیک شنوایی سنجی نجوا توسط متخصصین قابل ارزیابی است.

برای تشخیص عفونت گوش میانی راه های مختلفی وجود دارد که شامل:

• اتوسکوپی: در اتوسکوپی پرده گوش به سمت داخل کشیده میشود و عروق خونی روی پرده گوش پر خون و ملتهب می شود.

•

• تمپانومتری: در تمپانومتری دستگاه فشار داخل گوش را منفی نشان میدهد و در موارد عفونت شدید تایپ B ثبت می شود.
  • تست شنوایی: در تست شنوایی کم شنوایی انتقالی ثبت میشود که به علت وجود عفنت فرد دچار محرومیت حسی می شود.

انواع عفونت گوش میانی:

• میرینژیت بلوز: التها پرده گوش به جهت عامل باکتریایی یا ویروسی است در این نوع عفونت التهاب فقط روی پرده گوش اتفاق می افتد و تمپانوگرام و ادیوگرام نرمال می شود.

اتیت سروز: این نوع عفونت همراه با ترشح است که اغلب به علت عد م عملکرد شیپور استاش به علت التهاب دهانه حلقی و بسته شدن آن یا مجرای تنفسی فوقانی اتفاق می افتد. که به طور مستقیم از خود شیپور استاش یا از طریق خون به گوش میانی راه پیدا می کند.

در ادیوگرام کم شنوایی انتقالی خفیف و در تمپانوگرام تایپ

C یا B مشاهده میشود و بیمار احساس پری و کیپی دارد

اتیت حاد: شروع سریع و کوتاه نشانه ها همراه با درد شدید، التهاب و تب که میتواند موجب پارگی یرده گوش نیز شود طول مدت بیماری بین یک تا بیست و یک روز است که به علت تجمع مایع پشت پرده گوش اتفاق میوفتد. در ادیگرام کم شنوایی فرکانس بالا اتفاق می افتد و تمپانوگرام تایپ B است.

اتیت مزمن: در اثر تکرار مکرر اتیت حاد اگر بیشتر از هشت هفته طول بکشد اتیت میانی حاد تلقی میشود پارگی طولانی مدت و ترمیم ناپذیر پرده گوش همراه با کم شنوایی متوسط تا شدید انتقالی در ادیوگرام و تمپانوگرام تایپ B

در صورت عدم درمان هر کدام از انواع اتیت مدیا و پیشرفت بیماری میتواند عوارض جانبی جبران ناپذیری برای سیستم شنوایی فرد ایجاد کند عوارض جانبی کم شنوایی که شامل وزوز گوش، آلزایمر و پارکینسون زودرس، دوری از جمع و گوشه گیری و ... میباشد و زندگی فردی و اجتماعی بیمار را تحت تاثیر قرار میدهد و در نهایت فرد مجبور به استفاده از سمعک می شود در نتیجه با اقدام درمانی به موقع  میتوان از پیشرفت بیماری و خسارت بیشتر جلوگیری کرد.

برای درمان اتیت مدیا باید چه کار هایی انجام دهیم؟

جهت درمان حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود  و از درمان خانگی اجتناب شود چرا که ساختار سیستم شنوایی بسار حساس می باشد و درمان های خانگی موجب آسیب بیشتر به سیستم می شود.

جهت درمان کامل باید علی به وجود آمدن عفونت برطرف شود مانند برداشتن لوزه، درمان سینوزیت

درمان عفونت به صورت کامل با مصرف آنتی بیوتیک، ضد احتقان، ضد درد ها اتفاق می افتد که توسط پزشک تجویز می گردد

گاهی در صورت مزمن شدن اتیت مدیا برای جلوگیری از پارگی گسترده پرده گوش و تخلیه عفونت و برطرف شدن افت شنوایی یک لوله تهویه تحت عنوان VT داخل پرده گوش قرار میدهند که موجب تخلیه عفونت های جمع شده در فضا گوش میانی می شود.

در موارد شدید جراحی نیز برای ترمیم پرده گوش و خارج کردن بافت های عفونی الزامی می باشد.

علائم تست شنوایی شدت درد و آسیب درمان
میرینژیت بلوز التهاب شدید پرده گوش ادیوگرام و تمپانوگرام طبیعی احساس کشیدگی و ورم پرده گوش استفاده از داروهای ضد التهاب
اتیت سروز احساس پری و کیپی به علت تجمع ترشحات در گوش میانی کم شنوایی خفیف و تمپانوگرام تایپ B یا C درد و تب ندارد

ضد التهاب ها برای کاهش التهاب حلق

بازگشت عملکرد شیپور استاش

اتیت حاد درد شدید گوش، التهاب پرده، تب کم شنوایی متوسط انتقالی و تمپانوگرام تایپ B میتواند موجب پارگی پرده گوش شود آنتی بیوتیک ها و ضد درد ها
اتیت مزمن اتیت حادی که بیشتر از هشت هفته باشد کم شنوایی متوسط تا شدید و تمپانوگرام تایپ B پارگی طولانی مدت پرده کوش جراحی،انتی بیوتیک، خشک نگه داشتن گوش ها

تشخیص به موقع اوتیت مدیا میتواند از پارگی گسترده پرده گوش جلوگیری کند.

نکته مهم در رابطه با افراد کم شنوا و کودکان کم شنوا این است که آنتی بیوتیک ها برای سیستم شنوایی سمیت دارند و در اوتیت مدیا حاد و مزمن باید در استفاده از آنتی بیوتیک بسیار دقت شود و دارو های خانواده مایسین به هیچ عنوان استفاده نگردد چرا که میتواند اثرات مخربی در سیتم شنوایی و تعادل بدن این افراد به جای بگذار.

آزیترومایسن جنتامایسین
کانامایسین ونکومایسین
اریترومایسین کلیندامایسین
آزیترومایسین و جنتامایسین خطرناک ترین داروهای هستند که سبب کم شنوایی زیادی می شوند

تا حد ممکن با رعایت مواردی چون گرم نگه داشتن سر و گردن، عدم مصرف نوشیدنی های خنک، جویدن آدامس، تنفس از بینی و استفاده از ضد التهایب ها با برگرداندن عملکرد شیپور استاش موجب تخلیه عفونت و مایع پشت پرده گوش شد تا کم شنوایی و عفونت درمان شود.

• ترجه و تالیف از متخصصین کلینیک شنوایی سنجی نجوا:
  • فاطمه صادقیان کارشناس شنوایی شناسی فارق التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • ویرایش علمی:
  •  دکتر وحید مرادی متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه تهران

جهت مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188828999- 02188860666- 09925020901- 09109259377

تهران خ مطهری خ فجر روبه رو بیمارستان جم ک نظری بن بست دلفان پلاک 5 ط 5 واحد 10