بيماری های گوش:

بيماری های گوش و درمان آن:

در مقاله ی قبل به انواع بیماریهای گوش خارجی پرداخته ایم در این نوشته به دو نوع از بیماری های گوش میپردازیم.

پارگی پرده تمپان:

پارگی ممکن است به دو صورت اتفاق بیفتد:

1. پارگی ناشی از ضربه به دلیل ضربه به یک طرف سر، شیرجه زدن در آب و هنگام غواصی
  2. به دلیل عفونت گوش میانی که ناشی از اوتیت حاد میانی باشد

در حالت طبیعی پرده تمپان حدود ۸ میلی‌متر قطر دارد ولی در صورت پارگی و ترمیم مجدد قطر آن حدود ۱تا۲ میلی‌متر می‌شود.

در پارگی پرده کم شنوایی انتقالی اتفاق می‌افتد که میزان کم شنوایی در آن متغیر است و بستگی به‌اندازه و محل پارگی دارد.

در پارگی های کوچک به علت التیام خودبه‌خودی پرده تمپان شنوایی در محدوده طبیعی است.

شکاف لب

شکاف کام :

شکاف کام یک نوع ناهنجاری مادرزادی لب و کام است و شیوع آن ۱ در ۹۰۰ تولد می‌باشد.

شیوع کم شنوایی در این کودکان بسیار بالا است و به علت عملکرد ناقص شیپور استاش در این کودکان میزان بروز اتیت میانی در این گروه، حدود ۵۰-۹۰% گزارش شده است.

شکاف کام موجب نقص ماهیچه‌های کام و در نتیجه باعث اختلال عملکرد شیپور می‌شود.

که باعث کم شنوایی، پرده تمپان فرورفته، ترشح مایع و تهویه ناکافی گوش میانی می‌شود.

که خود این موارد به طور ثانویه سبب کلستئاتوما و اوتیت چسبنده می‌شوند.

در صورت وجود کم شنوایی، عفونت یا ناراحتی در کودکان با شکاف کام، استفاده از لوله تهویه یا میرنگوتومی در ۶ ماه اول زندگی ضروری است.

شکاف کام به دو شکل دیده می‌شود بارز و زیرمخاطی، که مشکلات مربوط به گوش و کم شنوایی در حالت زیرمخاطی بیشتر دیده می‌شود.

حالت بارز در هنگام تولد قابل‌تشخیص است اما حالت زیر مخاطی ممکن است تا سال‌ها قابل‌تشخیص نباشد.

کم شنوایی در شکاف کام معمولاً در محدوده‌ی سنی ۳ تا ۸ سال بیشتر و میزان ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی افزایش می‌یابد.

آزمون‌های ادیومتری تن خالص و به‌ویژه آکوستیک ایمیتانس در این کودکان بسیار مفید است.

در مورد درمان هم درمان پزشکی و جراحی بر حسب مورد در اولویت قرار دارد.

و در صورت عدم پاسخ به درمان‌های پزشکی، تجویز سمعک با بهره ملایم تا متوسط کمک کننده است.