مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد نمایید

سمعک‌های وایرلس دار

در جهان امروز، وابستگی به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل بی‌سیم برای برقراری ارتباط به امری رایج تبدیل شده است. این واقعیت شرکت‌های تولیدکننده سمعک را وادار کرده تا برای بهبود کارایی و راحتی استفاده از محصولات خود، از فناوری بی‌سیم بهره ببرند.

فناوری بی‌سیم این امکان را فراهم می‌آورد تا سیگنال‌های صوتی از طریق ارتعاشات منتقل شوند و نیازی به استفاده از سیم وجود نداشته باشد.

سمعک‌های بی‌سیم یا بلوتوثی، با استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌های خاص، این امکان را فراهم می‌کنند که به دستگاه‌های هوشمند متصل شده و صداها را مستقیماً در سمعک پخش کنید.

بسته به نوع و مدل سمعک، می‌توان آن را به انواع گوشی‌های هوشمند آیفون و اندروید و همچنین تلویزیون‌های هوشمند متصل کرد و از تجربه‌ی صدای بهبودیافته بهره‌مند شد.

سمعک‌های وایرلس دار چیست؟

سمعک‌های وایرلس دار برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شدند و در حال حاضر تمامی برند‌های سمعک دنیا از سمعک‌های وایرلس دار بهره می‌برند. در این نوع از سمعک می‌توان به وسیله تکنولوژی بلوتوث صدا را مستقیم به سمعک رساند.

این عمل باعث می‌شود دیگر عواملی همچون سر و صدای محیط و عوامل پرت‌کننده حواس روی میزان درک بیمار اثر نگذارد. ازاینرو درک بیمار و احساس راحتی بیمار هنگام استفاده از سمعک افزایش می‌یابد.

سمعک‌هاي وايرلس دار چه مزايايي دارند؟

پیشنهاد مطالعه سمعک استخوانی

انواع سمعک‌های وایرلس

  1. ارتباط سمعک وایرلس با تلویزیون
  2. ارتباط سمعک وایرلس با موبایل
  3. ارتباط سمعک وایرلس با وسایل صوتی تصویری همچون ضبط پخش
  4. ارتباط سمعک وایرلس با گوینده‌های اصلی همچون معلم
  5. ارتباط سمعک‌های دو گوش از طریق وایرلس با یکدیگر

ارتباط سمعک وايرلس با تلويزيون 

در این سیستم سمعک به طور مستقیم از طریق رابطی به اسم tv link که به تلویزیون وصل است متصل می‌شود و از طریق امواج وایرلس و بلوتوث صدای تلویزیون را می‌گیرد. در این حالت بیمار در هر فاصله‌ایی که باشد می‌تواند صدای تلویزیون را بدون آنکه دیگران را بلند کند بشنود.

همچنین اگر بیمار در اتاق‌های خانه رفت و امد کند اتصال سمعک با تلویزیون قطع نمی‌شود. لازم به ذکر است تا فاصله ۳۰ متر را پوشش می‌دهد.

ارتباط سمعک وایرلس با موبایل

در این سیستم وایرلس سمعک بیمار مستقیماً به گوشی تلفن همراهش متصل می‌شود و می‌تواند بدون آنکه تلفن همراه را به گوشش نزدیک کند صدای تلفن را بشنود. این سیتم وایرلس سبب شده است که رضایت از سمعک‌های وایرلس به حدود ۱۰۰ درصد برسد.

همچنین با سیستم وایرلس بیماران می‌توانند از سمعک خود همچون هندزفری استفاده کنند و براحتی صدای موسیقی از طریق تلفن همراه به سمعک ارسال شود و از شنیدان صدای موسیقی لذت ببرند.سیستم وایرلس ارتباط سمعک با موبایل بدون شک پرطرفدارترین سیستم وایرلس حال حاضر با سمعک است.

لازم به ذکر است که این سمعک‌های تنها با گوشی‌های آیفون و تلفن همراه‌های رده بالای سامسونگ و سونی و LG قابلیت مچ شدن دارند.

ارتباط سمعک وایرلس با وسایل صوتی تصویری همچون ضبط پخش

در این سیستم سمعک بیمار می‌تواند به طور مستقیم به وسایل تصویری و صوتی همچون ضبط پخش سمعکش متصل شود حال بدون آنکه صدای ضبط پخش را زیاد کنید کمی توانید صدای موسیقی را به طور شفاف و واضح از سمعک بشنوید.

ارتباط سمعک وایرلس با گوینده‌های اصلی همچون معلم

در گذشته به این سیستم وایرلسی سیستم FM گفته می‌شد که در اف‌ام یک قطعه خارجی به سمعک متصل می‌شد و یک قطعه دیگر نزد معلم قرار داده می‌شد و از طریق امواج رادیوفرکانسی صدای معلم مستقیم به دانش‌آموز کم شنوا می‌رسید.

اما در سمعک‌های جدید مدار سیستم وایرلس در داخل خود سمعک قرار دارد و هیچ گونه قطعه اضافی به سمعک متصل نمی‌شود ولی قطعه‌ایی که در نزد معلم قرار می‌گرفت کماکان وجود دارد و از طریق این قطعه صدای معلم به طور مستقیم به دانش‌آموز کم شنوا می‌رسد.

لازم به ذکر است با ورود سیستم‌های وایرلس دیگر اجباری وجود ندارد که کودک کم شنوا حتماً در ردیف جلو و نزدیک معلم بنشیند زیرا در سیستم وایرلس دانش‌آموز در هر جای کلاس که بنشیند می‌تواند صدای معلم را به طور واضح بشنود.

ارتباط سمعک‌های دو گوش از طریق وایرلس با یکدیگر

این نوع سیستم وایرلس بالاترین حد تکنولوژی و جدیدترین سیستم وایرلس در سمعک‌های نسل جدید ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. در این نوع سیستم وایرلس سمعک‌های دو گوش از طریق فرکانس ۲. ۴ گیگاهرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. مزیت این سمعک‌ها بشرح زیر می‌باشد:

  1. اگر در یک گوش بیمار ولوم صدای سمعک را کاهش دهد به طور اتومات در سمعک دیگر هم این تنظیمات اعمال می‌شود.
  2. اگر در یک سمت بیمار با تلفن حرف بزند بیمار می‌تواند صدای تلفن را نیز در گوش مقابل هم بشنود.
  3. اگر در یک سمت صدای گفتاری قرار گیرد و در سمت مقابل صدای همهمه و شلوغی سمعک‌ها می‌توانند اطلاعاتشان را باهم به اشتراک بگذارند. ازاینرو مصرف باتری سمعک کم می‌شود.
  4. اگر در سمعک یک گوش اتفاقی رخ دهد بوق هشدار در گوش مقابل هم به صدا می‌آید تا بیمار حتماً مطمن شود که صدای هشدار را شنیده است.
  5. ولی مهمترین مزیت سمعک با وایرلس دو گوشی پدیده‌ایی است که در حالت طبیعی در مغز رخ می‌دهد که در این پدیده دو گوش اطلاعات شنوایی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و سبب می‌شود فرد شنوایی خیلی طبیعی‌تری داشته باشد و دقیقاً این حالت در سمعک‌های وایرلس نسل جدید رخ می‌دهد.

مزایای سمعک‌های بی‌سیم

چه از استریمر و چه از سمعک ساخته شده برای آیفون استفاده کنید، بی‌سیم شدن فواید زیادی دارد، از جمله:

  1. تجربه شنیداری موسیقی بهبود یافته: در مورد پخش موسیقی مورد علاقه خود از iPhone یا پخش‌کننده موسیقی قابل حمل مستقیم به سمعک فکر کنید. با انجام این کار، سمعک‌های شما به یک جفت گوش محافظ با کیفیت تبدیل می‌شوند.
  2. تماس‌های تلفنی بدون دست: پاسخگویی به تماس‌های بدون دست راحت‌تر است و داشتن جریان صوتی مستقیم به سمعک‌ها کیفیت صدای پیشرفته‌تری را فراهم می‌کند.
  3. صدای تلویزیون واضح‌تر: پخش صدا از رایانه یا تلویزیون شما منجر به صدای باکیفیت‌تر و افزایش درک گفتار از فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی می‌شود. دیگر هرگز برای درک گفتگو تلاش نخواهید کرد.
  4. تجربه ورزش بهتر: در ورزشگاه به موسیقی یا پادکست‌های مورد علاقه خود را گوش کنید بدون اینکه مانعی برای شما ایجاد شود.
  5. کنترل سفارشی: با استفاده از کنترل از راه دور بی‌سیم یا مدل‌های سازگار یا آیفون، تنظیمات و میزان سمعک را تنظیم کنید.
  6. اتصال به حلقه‌های شنوایی: سمعک‌های مجهز به تله کویل می‌توانند با سیستم حلقه شنوایی در مکان‌های اجتماع مانند سالن‌های نمایش، تئاتر‌ها و دادگاه‌ها ارتباط برقرار کنند.

می‌توان سمعک بلوتوث بخرید؟

بله و خیر. فناوری بلوتوث نیاز به منبع تغذیه بیشتری نسبت به باتری‌های سمعک دارد. اما یک راه حل وجود دارد.

گزینه‌های شما برای سمعک‌های بی‌سیم

سمعک‌ها و فناوری بلوتوث را به طور مستقیم ادغام نمی‌کنند، زیرا همانطور که بیان کردیم، باتری خیلی زود مصرف می‌شود. خوشبختانه، تولیدکنندگان مدت‌ها پیش با ایجاد واسطه‌ای بین سمعک و دستگاه بلوتوث (کامپیوتر، تلویزیون، تلفن و... ) این مشکل را برطرف کردند.

از این واسطه به عنوان \"پخش جریانی\" یا \"دستگاه شنود کمکی\" یاد می‌شود.
نحوه کارکرد این روش: تلفن همراه بلوتوثی شما بی‌سیم با \"پخش جریانی\" ارتباط برقرار می‌کند و سپس سیگنال را به سمت سمعک هدایت می‌کند بدون اینکه باتری سمعک تخلیه شود.

بنابراین، اگر خواستارسمعک‌های بی‌سیم هستید، دو گزینه اصلی دارید:

  1. سمعک‌های جفت شده با یک دستگاه شنوایی کمکی: همانطور که در بالا مشخص شد، دستگاه شنود کمکی یا استریمر، که یک دستگاه کوچک دستی است، به عنوان واسطه بین دستگاه بلوتوث و سمعک عمل می‌کند.
  2. ساخته شده برای سمعک‌های آیفون: چندین مدل سمعک با عنوان \"ساخته شده برای آیفون\" برچسب‌گذاری شده‌اند، که اساساً به این معنی است که آیفون به عنوان خود پخش‌کننده جریان عمل می‌کند و مستقیماً با سمعک متصل می‌شود.
    متخصص مراقبت از شنوایی می‌تواند به شما کمک کند بفهمید کدام گزینه برای شما مناسب است.

چند درصد از ایرانی‌ها از سمعک‌های وایرلس دار استفاده می‌کنند؟

معمولاً طبق تجربه‌ایی که در ایران داشته‌ایم کمتر از ۵ درصد بیماران کم شنوا در این از امکانات وایرلس استفاده می‌کنند که این میزان پایین از تکنولوژی روز دنیا به علت:

  • عدم آگاهی بیماران از چنین تکنولوژی‌هایی است که خود این عامل به دو علت است:
  1. بروز نبودن مردم ایران و عدم سرچ در گوگل به زبان انگلیسی
  2. فعالیت آموزشی کم متخصصین سمعک در شبکه‌های اجتماعی و عدم اموزش در رسانه‌های تصویری
  • قیمت بالای سمعک‌های با تکنولوژی بالا بخصوص سمعک‌های وایراس دار

اما خوشبختانه با آموزش‌هایی که در حین مشاوره به والدین کودک‌ها و افراد بزرگسال کم شنوا داده می‌شود توانسته‌ایم میزان استفاده از سمعک‌های با تکنولوژی وایرلس دار را در مجموعه کلینیک‌های شنوایی و سمعک نجوا به بیش از ۳۵ درصد برسانیم.

طبق بررسی‌های به عمل آمده تمامی استفاده‌کننده‌گان از سیستم‌های وایرلس رضایت بسیار بالایی از سمعک خود دارند.

آیا سمعک‌های وایرلس دار ضرر دارند؟

این سؤال گاهی توسط مراجعین عزیز ما پرسیده می‌شود. آن‌ها بیان می‌کنند که فلان کس گفته است امواج وای فای برای بدن ضرر دارد و امثال این جملات. تاکنون در هیچ گونه کتاب علمی یا مقاله‌ایی بیان نشده است که وای فای برای بدن ضرر دارد.

از این رو امواج وایرلس سمعک‌های وایرلس دار کاملاً بی‌خطر هستند و هیچ گونه ضرری برای بدن ندارند. تنها عیب سمعک‌های وایرلس دار میزان افزایش باتری سمعک است که علت آن هم اضافه شدن انتقال مدار وایرلس به سمعک است.
در طی ۱۰-۱۵ سال گذشته سمعک‌ها مسیری طولانی را طی کرده‌اند. با گذشت هر سال، سمعک‌ها با افزایش صدا، کوچک‌تر و از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار می‌شوند. آن‌ها همچنین به چندین ویژگی پیشرفته مانند امکان اتصال بی‌سیم با سایر ابزار‌ها به خوبی مجهز شده‌اند. در اینجا نحوه کار فناوری بی‌سیم و چگونگی استفاده از مزایای آن آورده شده است.

فناوری بلوتوث چگونه کار می‌کند؟

بلوتوث یک پلت فرم ارتباطی بی‌سیم استاندارد است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد از طریق امواج رادیویی با یکدیگر تعامل داشته باشند. طیف گسترده‌ای از محصولات فن‌آوری بلوتوث را شامل می‌شود، از جمله تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل، تبلت‌ها، کامپیوتر‌ها و تلویزیون‌ها.

آیا تا به حال دیده‌اید که شخصی با تلفن خود از یک هدست هندزفری صحبت می‌کند؟ یا شخصی با استفاده از سیستم صوتی اتومبیل خود از تلفن همراه خود تماس می‌گیرد؟ این فناوری بلوتوث در عمل است.

بیماران گرامی بزرگسال و والدین گرامی کودکان کم شنوا در صورت هرگونه سؤال در باره سمعک‌های وایرلس دار می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با تیم متخصصین سمعک نجوا در ارتباط باشید.

فیدبک یا سوت سمعک

با تشکر

دکتر وحيد مرادي

متخصص شنوايي شناسي

تماس:

02188343585

09109259377

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه ها درباره سمعک‌های وایرلس دار

سلام سوالی دارم لطفا جوابمو بدید ممنونم
ببخشید طول عمر باطری سمعک ایرلس چقدره؟و آیا قابل شارژه؟؟

بله نوع قابل شارژ هم داره بین 5 تا 7 سال