سوت کشیدن گوش و درمان آن

صدای زمزمه یا سوت در گوش می تواند دیوانه کننده باشد ، به خصوص اگر علت و منشأ سر و صدا مشخص نباشد. این صداهایی که در گوش شنیده می شود به وزوز گوش معروف است. اگرچه وزوز گوش هیچ درمانی ندارد ، اما انواع مختلفی از درمان و مشاوره در دسترس است.

اگر صدایی در گوش یا سر شما شنیده می شود و از منبع خارجی نشات نمی گیرد ، به طور معمول وزوز گوش به ذهن شما مربوط می شود. کلمه وزوز گوش از لاتین tinnire  گرفته شده است و در انگلیسی به معنی "زنگ زدن" است. به طور معمول فقط خود فرد آسیب دیده صداها را در گوش خود می شنود. اگر یک پزشک بتواند صدای گوش شما را بشنود و صدای آن مانند جریان خون از طریق رگ ها ست که به عنوان وزوز گوش عینی شناخته می شود. این نوع وزوز گوش بسیار نادر است.

شایع ترین شکل آن را وزوز ذهنی می دانند. این نوع وزوز گوش می تواند در یک گوش یا هر دو گوش ایجاد شود. تقریباً 40٪ از مردم حداقل یک بار در زندگی خود نوعی صدای ناخوشایند گوش را تجربه می کنند. 10 تا 20٪ قبلاً دچار وزوز گوش مزمن شده اند که بیش از 3 ماه طول می کشد. این علائم اغلب بین 40 تا 50 سالگی رخ می دهد.

علت سوت کشیدن گوش

چگونه می توان وزوز گوش را تشخیص داد؟

وزوز گوش علامتی است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. همه موارد وزوز گوش یکسان نیستند. با توجه به شدت ، فراوانی، مدت زمان و علت می تواند متفاوت باشد. وزوز گوش را می توان به چهار دسته حاد ، مزمن ، ذهنی و عینی تقسیم کرد.

برای افراد تحت تأثیر، مهم نیست که وزوز گوش را دست کم بگیریم، بلکه باید آن را مشاهده و درک کنیم. چه زمانی اتفاق می افتد؟ چه زمانی صداها کاهش می یابد؟ آیا برخی حرکات سر باعث تحمل وزوز گوش می شود؟ آیا وزوز گوش در یک طرف یا هر دو طرف ایجاد می شود؟ همه این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا نوع و علت احتمالی را تشخیص دهد.

علل

اینکه چگونه وزوز گوش در گوش رخ می دهد مشخص نیست. دانشمندان گمان می کنند که دلایل ایجاد شده در گوش داخلی وجود دارد ، اما همچنین دلایل دیگری می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود. مانند کم شنوایی شدید ، نقص شنوایی ، آسیب به مهره های گردنی یا ضربه صوتی اما استرس ، اضطراب، اجسام خارجی در گوش ، موم بیش از حد و بیماری های جسمی همچنین می تواند منجر به وزوز گوش شود.

سایر عوامل خطر و بیماری ها می توانند منجر به وزوز گوش شوند:

عفونت گوش میانی

عفونت گوش داخلی

نقص لاله گوش

به طور کلی ، وزوز گوش خود یک بیماری نیست ، بلکه یک علامت است. این علامت می تواند همراه علائم متعددی باشد ، که می تواند بر کیفیت زندگی فرد آسیب دیده تأثیر منفی بگذارد. برخی از این علائم همراه:

• تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • اختلالات خواب
  • اضطراب
  • افزایش حساسیت به صداها
  • گوش درد

مشخصات

علت سوت کشیدن گوش

وزوز گوش بسیار شایع است. تخمین زده می شود که 10-15٪ از هر جمعیت مبتلا به وزوز گوش هستند و بیشتر موارد درمان نمی شوند.

وزوز گوش برای هر بیمار متفاوت است. در یک نفر ، ممکن است در گوش زمزمه کند و برای شخص دیگر ممکن است صدای زنگ باشد. میزان صدا برای هر فرد متفاوت است ، به همین دلیل پزشکان وزوز گوش را از لحاظ شدت به چهار درجه تقسیم می کنند.

درجه 1: وزوز گوش می تواند نادیده گرفته شود و فرد تحت تأثیر را آزار ندهد.

درجه 2: وزوز گوش تا حد زیادی نادیده گرفته شود ، اما هنوز هم در هنگام سکوت رخ می دهد و هنگامی که تحت فشار روانی قرار می گیرد ،آزاردهنده می شود.

درجه 3: علائم وزوز گوش به طور قابل توجهی بر زندگی خصوصی و شغلی تأثیر می گذارد. باعث تحریک پذیری و همچنین مشکلات عاطفی و جسمی می شود. بیماران از اختلالات خواب و تمرکز ، تنش عضلانی ، سردرد و همچنین احساس درماندگی رنج می برند.

درجه 4: تأثیرات مداوم وزوز گوش به قدری زیاد است که تأثیر منفی شدیدی بر کیفیت زندگی دارند. بیماران دیگر نمی توانند شغل خود را حفظ کنند ، از زندگی اجتماعی خود کناره بگیرند و از مسائل روانی بی نظیری مانند اضطراب و افسردگی رنج می برند.

آیا وزوز گوش همان کم شنوایی است؟

کاهش شنوایی و وزوز گوش دارای علائم متعدد موازی است ، اما یکسان نیستند. کاهش شنوایی یک بیماری است ، در حالی که وزوز گوش به تنهایی یک علامت است. کاهش شنوایی می تواند علت وزوز گوش باشد. برای برخی از افراد ، وزوز گوش مسئله ای مادام العمر است و برای برخی دیگر فقط مدت کوتاهی طول می کشد.

تشخیص وزوز گوش

اگر وزوز گوش بیش از سه روز طول بکشد ، مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی ضروری است. پس از یک بحث جامع ، شکایات برای تعیین علل احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. علاوه بر این ، آزمایش شنوایی برای تعیین اینکه آیا بیمار کم شنوایی دارد ، انجام می شود.

آزمایشات دیگری که ممکن است انجام شود:

• معاینه گردن ، بینی و گوش ها
  • تست شنوایی
  • آنالیز صدای گوش
  • آزمایش انتقال صدا از گوش داخلی انتشار otoacoustic))
  • آزمایش تعادل
  • تست شنوایی عینی (شنوایی سنجی ساقه مغز)
  • آزمایش خون
  • MRI جمجمه (تصاویر با تشدید مغناطیسی)
  • CT جمجمه (کامپیوتر به جغرافیایی)
  • معاینه ستون فقرات گردنی و فک

درمانی که در نهایت پیشنهاد می شود به نوع وزوز گوش ، شدت علائم و فشار روانی فرد بستگی دارد. از آن جایی که وزوز گوش خود بیماری نیست، در صورت امکان علت واقعی آن درمان می شود.

درک وزوز گوش

تمرینات آرامش بخش و وقفه های منظم برای استراحت اغلب به شما کمک می کنند. وزوز گوش می تواند با استرس بدتر شود.

معاینه زودهنگام هنگام بروز وزوز گوش همیشه ترجیح داده می شود زیرا علل احتمالی را می توان سریع تر تعیین کرد و از مسائل همراه آن جلوگیری کرد.

به طور کلی پرهیز از سر و صدا مهم است. این امر حتی از بروز وزوز گوش جلوگیری می کند. اگر در یک محیط بسیار پر سر و صدا کار می کنید ، برای محافظت از شنوایی خود از محافظ گوش استفاده کنید.

85 درصد از افرادی که وزوز گوش را تجربه می کنند کم شنوایی نیز خواهند داشت. سمعک به بهبود قابل توجه کیفیت زندگی در این مورد کمک می کند.

دیدگاه ها درباره علت سوت کشیدن گوش

من تومور مغزی دارم و بیشتر از یک سال هست که گوش‌هام سوت می‌کشن و در سمت چپ بیشتر از سمت راست هست و گوش سمت چپم درد می‌کند الان ۶ ماه هست که � سمک استفاده می‌کنم اما هیچ تاثیری نداشته شما می‌تونید بهم کمک کنید؟

با سلام خانم نرگس . تست های ام آر ای و تست شنوایی تونو برای مطب واتس آپ کنید اونجا کاملا راهنمایی تون می کنیم. نگران نباشید. 09109259377 و همچنین می تونید برای ایمیل آقای دکتر مرادی بفرستید اونجا راهنمایی تون کنند vmoradi87@gmail.com

این هم شماره بنده ۰۹۳۶۰۹۹۸۰۸۶ اگه کسی هست که از این بیماری چیزی سر در می آورد یا درمانی بلد هست لطفا بگید تا ببینم میتوانم این صدای سوتی که مادام العمر می کشد را قطع کنم یا نه
با تشکر از شما عزیزان

خوشبختانه دستگاه های درمانی وزوز مثل لیزر و نورومدولاسیون فیزیوتراپی عصب گوش و آوردیم با منشی های کلینیک هماهنگ کنید 09109259377