مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد نمایید

کاشت استخوانی baha

 

 

کاشت استخوانی BAHA

کاشت استخوانی BAHA چیست؟جراحی این نوع از پروتز ها برای بار اول در سال 1970 در کشور سوئد انجام شد و تاکنون بیش از 120 هزار عمل موفق در کل دنیا انجام شده است

(1).نحوه جراحی سمعک استخوانی به چه صورت است؟

در زیر روند عمل پروتزهای کاشت استخوانی به صورت خلاصه آورده شده است.

  1. در ابتدا یک پایه تیتانیومی بر روی استخوان تمپورال بیمار نصب می شود.
  2. سپس یک صفحه آهنربایی بر روی آن قرار می گیرد.
  3. سپس پوست را بخیه میزنند و بیمار می تواند بعد از 3 هفته از زمان جراحی و التیام زخم پردازشگر را بر روی سر خود قرار دهد و صدا را بشنود.

سمعک استخوانی BAHA

در کاشت استخوانی BAHA صدا توسط میکروفون سمعک دریافت می شود و آن را به ارتعاش تبدیل می کند و در نهایت از طریق استخوان ماستویید صدا را به حلزون گوش می فرستد و بیمار می تواند صدا را بشنود.

(لازم به ذکر است در سمعک های مرسوم صدا توسط میکروفون سمعک دریافت می شود و بعد از تقویت دوباره به صدا تبدیل می شود و در کاشت حلزون شنوایی به پالس های الکتریکی تبدیل می شود) 

سمعک استخوانی

  

چه کسانی کاندید استفاده از سمعک استخوانی(BAHA) هستند؟

بیماران با آترزی کانال گوش(2):

اختلالات ژنتیکی و مادرزادی متعددی می توانند منجرب به آترزی کانال گوش شود برای نمونه سندرم های Goldenhar، Treacher-Collins، branchio-oto-renal، Crouzon و Grouchy .

هر کدام از این موارد می توانند درجاتی از نقص در سیستم گوش خارجی و میانی را بهمراه داشته باشند.برای نمونه در شکل زیر نشان داده شده است.

آترزی گوش

شکل: در این بیمار کانال گوش مسدود است و نمی تواند از طریق کانال گوش صدا را بشنود و طبق کتب پزشکی گوش و حلق و بینی نمی‌توان تا سن 6 الی 7 سالگی آن را جراحی نمود. به همین دلیل تنها راه حل جهت شنیدن صدا پروتز های استخوانی قابل کاشت BAHA است.

بیماران با ترشح مزمن گوش میانی(3):

در بیماران سندرم داون، شکاف کام و لب، سندرم Crouzon و سندرم آلپرت بسیار مستعد به اوتیت مدیا(عفونت گوش) با ترشح هستند. 

ترشح گوش

شکل: همانطور که در شکل دیده می شود در بیماران با ترشح دائمی کانال گوش همواره عفونت فعال وجود دارد که در این بیماران نمی توانند از سمعک های مرسوم استفاده کنند چون وجود ترشح در گوش نمی گذارد صدا براحتی به حلزون برسد. 

همچنین به علت ورود ترشح به بلندگو همواره سمعک خراب می شود.

کری یک طرفه(4):

معمولا کری یک طرفه بسیار شایع نمی باشد اما این نوع ناشنوایی در بیماریهای همچون منییر، اوریون و حتی ضربه و بیماری های خود ایمنی دیده می شود. 

کم شنوایی یک طرفه و سمعک استخوانی

شکل: همانطور که در شکل دیده می شود گوش چپ بیمار کاملا ناشنوا است. و به همین علت این دسته از بیماران در درک صدای گفتار و جهت یابی به شدت مشکل دارند. 

ازاینرو در پروتز های BAHA چون صدا از طریق استخوان به حلزون گوش می رسد و ما کاهش بین گوشی نداریم براحتی صدا توسط پروتزهای BAHA و از طریق استخوان جمجه به حلزون گوش مقابل که نرمال است فرستاده می شود. 

که ماحصل آن حل مشکل بیمار در جهت یابی و درک صدا است.

  • بیماران با کم شنوایی انتقالی یا مختلط که از سمعک های مرسوم نتوانسته اند بهره ای ببرند(5).

آیا پروتز های قابل کاشت BAHA سبب تغییر در کیفیت زندگی بیمار و کاهش استرس والدین می شود؟

مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است و تمامی آنها نشان داده اند که پروتز های BAHA به طور قابل توجهی سبب افزایش کیفیت زندگی کودک و خانواده هایشان می شود.

همچنین این مطالعات نشان داده اند که درک بیمار در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بهبود پیدا می کند و این افزایش عملکرد شنوایی سبب اعتماد بنفس بیشتر کودک و افزایش رضایت از زندگی کودک و خانواده می شود(6, 7).

آیا میدانید سمعک ارزان چه نوع سمعکی است و قیمت آن چقدر است؟

منابع:

  1. Mudry A, Tjellström A. Historical background of bone conduction hearing devices and bone conduction hearing aids. 2011.
  2. van der Pouw K, Snik F, Cremers CW. Audiometric Results of Bilateral Bone‐Anchored Hearing Aid Application in Patients With Bilateral Congenital Aural Atresia. The Laryngoscope. 1998;108(4):548-53.
  3. Macnamara M, Phillips D, Proops DW. The bone anchored hearing aid (BAHA) in chronic suppurative otitis media (CSOM). J Laryngol Otol Suppl. 1996;21:38-40.
  4. Myrthe K, Bosman AJ, Snik AF, Mylanus EA, Cremers CWJ. Bone-anchored hearing aids in unilateral inner ear deafness: an evaluation of audiometric and patient outcome measurements. Otology & Neurotology. 2005;26(5):999-1006.
  5. Bento RF, Kiesewetter A, Ikari LS, Brito R. Bone-anchored hearing aid (BAHA): indications, functional results, and comparison with reconstructive surgery of the ear. International archives of otorhinolaryngology. 2012;16(3):400-5.
  6. Arunachalam PS, Kilby D, Meikle D, Davison T, Johnson IJ. Bone‐Anchored Hearing Aid Quality of Life Assessed by Glasgow Benefit Inventory. The Laryngoscope. 2001;111(7):1260-3.
  7. Dutt SN, McDermott A-L, Jelbert A, Reid AP, Proops DW. The Glasgow benefit inventory in the evaluation of patient satisfaction with the bone-anchored hearing aid: quality of life issues. The Journal of Laryngology & Otology. 2002;116(S28):7-14.

وحید مرادی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

سید یحیی حسینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

جهت مشاوره رايگان مي توانيد متخصصین کلینیک شنوایی نجوا تماس حاصل فرماييد.

02188343584

09109259377

02188828999

02188860666

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.