مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد نمایید

تومور عصب هشت چيست؟

 

عصب زوج 8

تومور عصب هشت چيست؟

  نورینوم اکوستیـک واژه ای اســت که غالباً برای توصیف درگیری عصب هشتم بواســطه شـوانوما Schwannomaاطلاق میشــود.

 ایـن تومـور خوشخیـم اسـت و معمـولاً از سلولهای غلاف شوان در بخـش وستیبولار عصــب هشـتم منشا میگیرد و منشـا آن سلولهای عصبـــی نمی باشـد.

تومور عصبی شنوایی حدود ۶% از تومور های داخل جمجمه، حدود ۳۰% از تومورهای ساقه مغز و حدود ۸۵% از تومور های زاویه بین مخچه و پل مغز را تشکیل می دهد.

تومور عصبی شنوایی (نوروم آکوستیک) بیشتر در بزرگسالان دیده می شود و در کودکان بسیار نادراست.

این تومور بطور معمول در میانســالی و در زنـان دو برابـر مردان به وجود می آیدممکن است محل شــروع تومـور از بخـش داخل کانالی عصب و یا از بخش خارج کانالی آن باشد.

ایـن تومور دارای غلاف است، بافت آن همسان میباشد، در یــک طرف عصــب رشـد میکنـد و در صـورت شـروع از بخـش داخل کانالی میتواند موجب فرسـایش کانـال گـوش داخلـی شود.

ساده ترین راه رشد و توسعه، رشد آن بطــرف زاویـه پلی ـ مخچه ای میباشد. 

در این منطقــه نـیز تومـور معمـولاً بطرف بخشهای نسبتاً وسیع تر رشد می نمایدرشد تومـور نسـبتاً آهسته میباشد و گاهی اوقات رشــد آن خودبخـود متوقـف میشود. 

بهرحال با گذشت زمان ممکن است انــدازه تومـور بزرگ و قابل ملاحظه شود.

پیشنهاد مطالعه : درمان کم شنوایی

در روند رشد تومــور اکوسـتیک سـه مرحلـه ذکـر شـده است

مرحله درون کانالی : طی آن تومور در کانــال گـوش داخلـی رشـــــد میکنـد و به علـت تـــأثیر بــر روی عصــب شنوایــی تعادلی، علامت های مشخصی در ایـن رابطـه ایجـاد میکند.
مرحلـه حلزونـــی: طــی آن درگــیری غیرمســتقیم دستگاه عروقی حلزون و یا تهاجم مستقیم به حلــزون پیـش میآید
مرحله رشد بطرف زاویـه پلـی ـ مخچـه ای: بواسـطه رشد تومور بطرف زاویه پلی ـ مخچه ای مشخص میشــود. در این حالت بـروز علامتـ ها و نشـانه ها بسـتگی بـه انـدازه، موقعیت و میزان تاثیر بر جریان مایع مغزی نخاعی دارد.

مرحله اول همیشه اولین مرحلــه میباشـد در حالیکـه دو مرحله دیگر الزاماً بوقوع نمیپیوندند و مرحله حلزونی الزاماً بر مرحله سوم تقدم ندارد

 در نهایت تومور میتواند دیگــر اعصاب مغزی نظیر اعصاب زوج پنجـم و زوج هفتـم را نـیز تحت فشار قرار دهد و یا اثرات فشاری بر روی ســاقه مغـز ایجاد نماید این تومور همچنین میتواند بر روی بطن چهارم نیز فشار وارد کند این فشار توانایی عصب برای ارائه عملکرد درست را کاهش میدهد 

و موجب درد و علائم ناخوشایند دیگری می شود که می تواند احساسی گیج کننده را در فرد ایجاد کند.

اگر عصب برای مدتی کوتاه زیر فشار قرار داشته باشد به طور معمول با از بین رفتن عامل فشار از طریق استراحت و درمان، شرایط فرد نیز بهبود می باید، 

اما اگر به این شرایط رسیدگی نشود، فرد ممکن است با علائم مزمن و حتی آسیب عصبی دائمی مواجه شودعلایمی که نشان میدهد که عصب تحت فشار است بنا به آن قسمت که توسط عصب عصب دهی میشود به شرح زیر است(البته این علایم در صورت بزرگی تومور عصب هشت و فشار بر روی اعصاب دیگر ممکن است به وجود بیاید)

عصب هشتم مغزی

   

با احساس سوزن سوزن شدن مواجه هستید
با بی حسی یا کاهش احساس در یک بخش از بدن خود مواجه هستید
دست یا پای شما بیشتر از حد عادی به خواب می رود
با دردی تیز و سوزناک مواجه هستید
با ضعف عضلانی در یک بخش از بدن خود مواجه هستید

از علایم تومور عصب هشتم  میتوان به  کاهـش شـنوایی 85-53 درصـد، سـردرد 20-0 درصـد، وزوز گوش 18-0 درصد، منگی و عدم تعـادل 7-4 درصـد، راه رفتــن متزلزل 8-0 درصد و فلــــج عصــــب هشتــــم .

درصد 0-2گر چــه بخش تعادلی عصب هشتم منشاء این تومورهـا اســـت، امـا مشکلات تعادلی از نظر شیوع بالا نيست.

به طور کلی علایم بیماری : 

کاهش شنوایی شایع ترین نشانه است و در اکثر بیماران دیده میشود ، نوع کم شنوایی حسی عصبی استوزوز گوش بسیار شایع است و معمولاً به صورت یک طرفه ایجاد می شود وز وز دو طرفه کمتر دیده میشود سرگیجه در بیماری تومور عصبی شنوایی شایع نیست ولی در بعضی از بیماران وجود دارد.

در تومورهای کوچک تر، سرگیجه دیده می شود. به گزارش آسان طب،حدود ۷۰% از بیماران دارای تومورهای بزرگ دچار احساس گیجی و منگی هستند.

نتایج شنوایی بیماری و بازنمود آن در تست های آدیولوژیک:

از افراد مشکوک به ابتلا به تومور عصب هشت ابتدا یک ادیومتری تون خالص (نوار گوش) به همراه تمپانومتری و تست های درک گفتاری گرفته میشود 

انتظار میرود در گوش مبتلا یک کم شنوایی در فرکانس های بالاتر از دو کیلو هرتز مشاهده شود و حتی ممکن است به دلیل وجود تومور رفلکس های دو طرف حذف شود همچنین انتظار میرود در تست های درک گفتار افت مشاهده شوداز بیمار برای بررسی دقیق تر تست ABR نیز گرفته میشود

 که انتظار میرود با در گوش مبتلا موج پنجم به خوبی ظاهر نشودعملکرد ABR بعنوان آزمونــی بـرای ردیـابی پـاتولوژی وراء حلزونـــی در حــد مطلــوب نمیباشد، زیرا در بیمــارانی کـه دچـار کـم شـنوایی خفیـف یکطرفه هستند آزمون ABR طبیعــی است در حالیکـه MRI شوانوم وســتیبولی را نشـان میدهدحدوداً در ۵۰ درصد بیماران، آزمایش VNG غیر طبیعی توام با کاهش (فقدان) یک طرفه در آزمایش کالریک وجود دارد.

الکترو نیستاگموگرافی اغلب غیر طبیعی است و برای بررسی سرگیجه بکار می رود.

پیشنهاد مطالعه : درمان سرگیجه

درمان و مشاوره شنوایی شناس

سه دوره های اصلی درمان برای نوروم آکوستیک وجود دارد:

نظارت « انتظار و مشاهده » (درمان محافظه کارانه یا نگه دارنده )
جراحی برای خارج کردن تومور
پرتو درمانی( از تاباندن پرتوی گاما به تومور، بدون عمل جراحی و در مواردی اضطراری، هنگام بالا بودن خطر جراحی به کار می رود) و یا استفاده از «رادیو تراپی استریوتاکتیک» ( که عبارت است از تاباندن پرتوهای گاما و از نظر کلی شبیه روش چاقوی گاما است).

عوارض عمل جراحی نوروم آکوستیک:

خطر مرگ ( ۵/۰ تا ۲ درصد)
سکته مغزی ( نادر)
آسیب دیدگی مخچه، پل مغزی و بخش گیجگاهی مغز ( نادر)
نشت مایع مغزی نخاعی ( در ۵ تا ۱۵ درصد بیماران)
مننژیت ( ۲ تا ۱۰ درصد)
ضعف عضلات صورت
کاهش شنوایی ( بلافاصله بعد از عمل)
سردرد ( ۱۰ تا ۳۴ درصد)
عدم تعادل

بعد از عمل جراحی یا کم شنوایی ایجاد می شود یا کلا فرد ناشنوا می شودکاربرد سمعک در بیماری مورد نظر:

اگر فرد دچار کم شنوایی شده باشد  میتوان براي وی سمعک دیجیتالی هوشمند تجويز كرد و با یک تنظیم مناسب درک گفتار فرد را بهبود بخشیداگر فرد ناشنوا شده باشد یا کم شنوایی اش عمیق باشد میتواند کاندید کاشت حلزون شد و يا سمعک های کراس  تجويز كرد.


نشانه ها و علائم
 

کم شنوایی شنوایی حسی-عصبی یک طرفه یکی از شایع ترین علائم بیماران دارای نوروم آکوستیک است. دومین نشانه شایع وزوز یک طرفه است. به همین دلیل  از نظر ما هر فردی که کم شنوایی حسی-عصبی یک طرفه ی ناشناخته دارد دارای نوروم آکوستیک است مگر آن که خلاف آن ثابت شود .

به طور مثال بیماری در یک گوش دچار کم شنوایی شده بود و شنوایی شناس قبلی برای او کم شنوایی حسی عصبی متوسط تا شدید در فرکانس های میانی به بالا در گوش چپ تشخیص داده بود. بیمار سمعک دریافت کرد اما بعد از یک سال از اتفاقی که در حال افتادن بود احساس نگرانی کرد به همین دلیل به پزشک مراجعه نمود. پزشک برای او MRI  دستور داد و این بیمار نوروم آکوستیک کوچکی در سمت چپ بود.

عدم تعادل سومین نشانه شایع بیماران دارای نوروم آکوستیک است و در ۵۰ درصد از بیماران اتفاق می افتاد. تومور های کوچک تر باعث عدم تعادل کامل نمی شوند. آن ها موجب منگی می شوند. تومورهای کوچک اعصاب دهلیزی را تحریک می کنند. دلیل آن که فقط پنج درصد از بیماران سرگیجه دارند این است که تومور به آهستگی رشد می کند بنابراین به بیمار فرصت داده می شود که تغییرات کوچک در عملکرد دهلیز را جبران کند.آن ها ابتدا این کار را به صورت ناخودآگاه و با تجربه خیلی کوچک در مورد منگی یا عدم تعادل انجام می دهند. هر چه تومور بزرگ تر شود عدم تعادل می تواند اتفاق بیفتد. ۵  تا ۲۰ درصد بیماران بی حسی در ناحیه صورت و کم تر از ۵ درصد آن ها جمع شدگی در ناحیه صورت را تجربه می کنند. سردرد عامل شایعه ای نیست تا زمانیکه تومور به اندازه کافی بزرگ شود.

جهت كسب اطلاعات بيشتر با كلينيك سمعك نجوا تماس بگيريد.  

بزرگسالان انجام می شود. تمامی درمان های توانبخشی تعادل و سرگیجه نیز زیر نظر کادر مجرب متخصصین انجام می شود.     

 

شنوايي و سمعك نجوا

دكتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و كودكان

از دانشگاه علوم پزشكي تهران

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

02188828999

02188860666

09925020901

02188343584

09109259377

تهران خیابان مطهری خیابان فجر  روبه روی بیمارستان جم کوچه ی نظری بن­بست دلفان پلاک 5 طیقه 5 واحد10 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.