همه چیز درباره سینوزیت -درمان سینوزیت |علائم و تشخیص سینوزیت

همه چیز درباره سینوزیت

در مقالات

سينوزيت چيست؟ همه چیز درباره سینوزیت!!

در ابتدا لازم است بدانيد سينوس چيست و چه کاري بر عهده دارد:

سینوس‌ها حفره‌ هايي در جمجه سر هستند که یک مجرا باريک و کوچک به سوی بینی دارند.

سينوس ها چه وظيفه ايي در بدن دارند:

• سبک شدن استخوان جمجمه و استخوانهای سر
  • متعادل سازي صداي انسان
  • ایجاد یک عايق ضربه گير جهت محافظت از سر
  • مرطوب و گرم کردن هوای تنفسی
  • تصفیه هوای تنفسی

زمانيکه مخاط داخل حفره بینی ملتهب شود  هواي وارد شده از بيني دیگر نمي تواند داخل سینوس‌ها ‌شود، بنابراین محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌ ها فراهم مي شود. حال در اين مرحله سينوس ها ملتهب  مي شوند و سينوزيت ايجاد مي شود (سينوزيت يعني التهاب سينوس هاي سر). در اين حالت فرد بيان مي کند سينوس هاي اطراف بيني و پيشاني وي دردناک است و احساس سنگيني و فشار را در اين مناطق حس مي کند.

علائم بروز سینوزیت

وی درباره علائم سینوزیت گفت: از علائم بارز سینوزیت، عطسه، چشمان اشک‌آلود، آب‌ریزش بینی و یا گرفتگی بینی است. برخی اوقات نشانه‌های بیماری ادامه پیدا می‌کنند مثلا آبی که از بینی خارج می‌شود، به رنگ زرد در می‌آید و یک ماده‌ لزج بلغمی در قسمت عقب گلو پدیدار می‌شود. گرفتگی و انسداد بینی بیشتر شده و دردی کم و بیش مبهم در ناحیه‌ پیشانی یا صورت در قسمت سینوس‌های پیشانی و آرواره‌ای فکی احساس می‌شود، یا بوها خیلی کم و یا اصلا احساس نمی‌شوند.

چه عواملي سبب سينوزيت مي شوند؟

همه چیز درباره سینوزیت
  • عوامل محیطی مثلا سرماي شديد، هواي خیلی خشک، هواي راکد و ناسالم، الودگي هوا
  • آلرژی به مواد حساسیت‌زا مانند پشم، حيوانات خانگي مثل گربه، حشرات، گل و گياه
  • عفونت دندان هاي آسياب
  • سینوزیت می‌تواند به خاطر عوامل مادرزادي همچون انحراف تیغه بینی، مجراهای سینوسی بسیار تنگ، پولیپ بینی نيز رخ دهد.

سينوزيت چيست؟

در ابتدا لازم است بدانيد سينوس چيست و چه کاري بر عهده دارد:

سینوس‌ها حفره‌ هايي در جمجه سر هستند که یک مجرا باريک و کوچک به سوی بینی دارند.

سينوس ها چه وظيفه ايي در بدن دارند:

• سبک شدن استخوان جمجمه و استخوانهای سر
  • متعادل سازي صداي انسان
  • ایجاد یک عايق ضربه گير جهت محافظت از سر
  • مرطوب و گرم کردن هوای تنفسی
  • تصفیه هوای تنفسی

علائم بروز سینوزیت

چه عواملي سبب سينوزيت مي شوند؟

• عوامل محیطی مثلا سرماي شديد، هواي خیلی خشک، هواي راکد و ناسالم، الودگي هوا
  • آلرژی به مواد حساسیت‌زا مانند پشم، حيوانات خانگي مثل گربه، حشرات، گل و گياه
  • عفونت دندان هاي آسياب

تشخیص سینوزیت به چه صورت است؟

بهترين و مهم‌ترین تست برای تشخیص سینوزیت معاینه و شرح حال بیمار است، اما برای تشخیص نوع سینوزیت و تاييد از تست هاي سی تی اسکن و اندوسکوپي نيز استفاده می‌شود.

درمان سینوزیت به چه صورت است؟

• درمان سینوزیت  در مرحله اول بستگي به تشخيص دقيق آن دارد. مثلا اگر علت سينوزيت عوامل آلرژي زا باشد در ابتدا بايد عامل آلرژي زا درمان و برطرف شود مثلا اگر فرد به گل و گياه حساسيت دارد باید از آنتی‌هیستامین، بخور و سرم شست‌وشو استفاده کرده و در حين درمان عوامل آلرژی‌زا را حذف کنیم.
  • موثرترين روش درمان سینوزیت، درمان دارويي است. درمان دارويي به نوع سینوزیت بستگی دارد. در درمان دارويي از آنتی بیوتیک (چرک خشک کن)، داروهای ضداحتقان (باز کننده کيپي و التهاب سنوس ها و بيني) و مصرف زیاد آب تجویز می‌شود.
  •  روش جراحی: روش جراحی برای بيماراني که به طور مادرزادی سینوزیت دارند بهتر است، مثلا کساني که به طور مادرزادي مجراي سينوس آنها باريک است. به روز ترين و دقيق ترين روش جراحی در حال حاضر که در دنيا و ايران استفاده مي شود، روش آندوسکوپی است. در این تست به طور بسيار دقیقي سینوس‌ها جراحی و درمان می‌شوند.

درمان خانگی سينوزيت ها به چه صورت است :

• شستن منظم دست ها و جلوگيري از دستکاري بيني
  • استفاده از تصفيه کننده هوا در خانه
  • بسته بود پنجره ماشين
  • در هنگام آلودگی هوا از منزل خارج نشويد
  • اجتناب از زدن چمن ها به ویژه در فصل حساسیت و اجتناب از رفت و آمد در پارک ها
  • دوری از سيگار و قليان
  • شستشوی بینی با محلول آب نمک
  • استفاده از بخور خنک
  • ماساژ سینوس هاي اطراف بيني
  • مصرف مايعات زياد
  • اجتاب از در معرض قرار گرفتن هواي سر و شديد: مثلا سوار موتور نشوند

توجه: در تعدادي از افرادي که سينوزيت دارند امکان دارد گرفتگي گوش احساس شود. جهت ارزيابي وضعيت گوش و درمان کلیه مشکلات شنوایی وکم شنوايي مي توانيد به کلينيک شنوايي و سمعک نجوا مراجعه نماييد.

پست های توصیه شده

یک نظر بدهید