مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد نمایید

آيا سمعک مي تواند شنوايي را بهتر کند؟

آیا سمعک گوش را تقویت می کند

آيا سمعک سبب محافظت از شنوايي مي شود؟ 

همواره بيماران عزيز از ما سوال مي پرسند که ايا سمعک ميتواند سبب شود شنوايي من بدتر نشود؟ 

يا ايا سمعک مي تواند اعصاب گوش من را فعال کند گه بدون سمعک هم بهتر بشنوم؟

 واقعا جواب به اين سوال تنها با بررسي دقيق مفاهيم پزشکي و فيزولوژي شنوايي و گوش امکان پذير است.

 در اين مقاله با بررسي دقيق اين مفاهيم به شما کمک مي کنيم به جواب سوال هاي خود برسيد. 

در سيستم شنوايي انسان و ساير حس هاي بدن مثل بينايي اگر آن سيستم غير فعال شود و کم کار کند به مرور ضعيف مي شود و خون رساني به ان کمتر مي شود زيرا بدن به سيستم هايي بيشتر خون ارسال مي کند که بيشتر فعاليت داشته باشد 

(براي مثال در تومور هاي مختلف چون به مرور رشد مي کند و فعاليت آن بيشتر مي شود آن سيستم خون بشتري رو به سمت خود مي کشد). 

سمعک صدا را تقویت می کند

پیشنهاد مطالعه : تکان خوردن مایع گوش

حال اگر شنوايي يک فرد به مرور ضعيف شود، عصب شنوايي کمتر فعال مي شود که اين عامل سبب مي شود مغز انسان حس کند که ديگر نياز نيست همچون سابق به عصب و حلزون شنوايي خون رساني کند.

 درنتيجه بعد از گذشت زمان خود بدن انسان به آن سيستم ضعيف حمله مي کند و آن را ضعيف تر مي کند که در پزشکي به اين حالت آتروفي گفته مي شود يعني ضعيف شدن تدريجي يک ارگان در بدن موجودات زنده. 

حال با شرح اين مسئله جواب سوال بيمار عزيز که پرسيده است 

" آيا سمعک سبب محافظت از شنوايي مي شود؟"

اگر سمعک استفاده کنيد اعصاب گوش شما دوباره فعال مي شوند و اين فعاليت سيگنال هاي دريافت شده در سطح مغز را برانگيخته مي کند و سبب مي شود مغز دستور خون رساني بيشتر به سمت حلزون و اعصاب را صادر کند در نتيجه تغذيه حلزون و عصب افزايش مي يابد و اين افزايش خون رساني سبب مي شود حلزون و عصب شنوايي گوش به مرور زمان عملکردش بهتر شود. 

درنتيجه اگر از سمعک استفاده کنيد ميزان شنوايي باقي مانده شما کمتر نمي شود و به عبارتي ميزان کم شنوايي شما بيشتر نمي شود. 

هميشه به بيماران اين عامل را با عينک مثال مي زنم و مي گويم اگر کسي چشم هايش ضعيف باشد و از عينک استفاده کند ديگر چشم هايش ضعيف نمي شود و نمره چشمش ثابت مي ماند.

  حال با شرح اين مسئله جواب سوال بيمار عزيز که پرسيده است 

تاثیر سمعک بر شنوایی

" آيا سمعک مي تواند شنوايي را بهتر کند؟" 

اگر سمعک استفاده کنيد حلزون و عصب شنوايي گوش شما دوباره فعال مي شوند و اين فعال شدن سبب مي شود بلندي صداي دريافت شده در سطح مغز بالاتر از حالت عدم استفاده از سمعک باشد که اين حالت سبب مي شود مغز تفاوت را حس کند.

ازاينرو مغز به رگ هاي خون دستور مي دهد خون بيشتري  بيشتر به سمت حلزون و عصب شنوايي گوش روانه شود. 

با افزايش تغذيه حلزون و عصب گوش وضعيت سلول هاي آنها بهتر مي شود ازاينرو اگر بعد از مدتي که از سمعک استفاده کند، سمعک را از گوش خود برداريد بيشتر بيماران بيان مي کنند که نسبت به قبل ها که سمعک استفاده نمي کردم الان بدون سمعک هم خوب مي شنوم.

بيماران عزيزي که از سمعک استفاده مي کنيد به ياد داشته باشيد اگر به موقع و در زمان مناسب سمعک بگذاريد يعني مداخله شنوايي زودهنگام باشد، سمعک سبب مي شود

  • صدا را بهتر بشنويد
  • و سبب مي شود گوش هاي شما ضعيف تر نشود

بيماران عزيزي که از سمعک استفاده مي کنيد بياد داشته باشيد اگر کم شنوايي داريد و به دلايل مختلف نمي خواهيد از سمعک استفاده کنيدبايد به ياد داشته باشيد اگر مدت زماني که گوش هاي شما نمي شوند بيشتر از يک سال شود به شدت اعصاب گوش و سلول هاي حلزون گوش شما ضعيف مي شود و کم کم مي ميرند. 

پیشنهاد مطالعه : سمعک شارژی

به همين دليل بيماراني که بعد از چندين سال که محروميت شنوايي داشته اند جهت دريافت سمعک به کلينيک شنوايي و سمعک مراجعه مي کنند.

ز ماني که سمعک بر روي گوش هاي آنها قرار داده مي شود آنها بيان مي کنند صدا خيلي برايمان عجيب و غريب است که علت آن اين است مغز شما صدا را فراموش کرده است و همچون يک درخت که سال هاست به آن اب نداده ايد ريشه هاي آن خشک شده است. 

اما به لطف خداوند اين اعصاب کم کم فعال مي شوند و درک صداي شما بهتر مي شود. 

اما به ياد داشته باشيد اگر

دو بيمار که کم شنوايي آنها 50 درصد است و نفر اول بعد از 3 ماه جهت دريافت سمعک اقدام کند و نفر دوم بعد از 10 سال و اگر براي آنها يک مدل سمعک تجويز شود و تمامي عوام ديگر همچون سن، جنسيت و غيره برابر باشد. 

بيماري که زودتر براي گرفتن سمعک اقدام کرده است درک صداي بهتري را تجربه مي کند.

 در کلينيک شنوايي و سمعک نجوا، به عنوان تنها کلينيک شنوايي و سمعک کشور که از بيشترين متخصصين و مدرسان دانشگاه بهره مي برد شما مي توانيد از جديد ترين مطالب علمي درباره شنوايي و سمعک و تست رايگان جديدترين سمعک هاي دنيا را تجربه کنيد.

شنوايي و سمعك نجوا

دكتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و كودكان

از دانشگاه علوم پزشكي تهران

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

02188828999

02188860666

09925020901

02188343584

09109259377

تهران خیابان مطهری خیابان فجر  روبه روی بیمارستان جم کوچه ی نظری بن­بست دلفان پلاک 5 طیقه 5 واحد10 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.