فیستول پری لنف چیست؟

۱.فیستول پری لنفاتیک یا لابیرنتین وضعیتی است که در آن بین فضای پری لنف گوش داخلی و گوش میانی ارتباط غیرطبیعی وجود دارد.

تظاهرات این بیماری در شدت و پیچیدگی متفاوت است، معمولاً از خفیف تا ناتوان کننده متفاوت است.

۲.فیستول پری لنفاتیک پارگی در هر یک از غشاهایی است که گوش میانی و داخلی شما را از هم جدا می کنند.

۳.گوش میانی شما از هوا پر شده است.

۴.از طرف دیگر گوش داخلی شما مملو از مایعی به نام پری لنف است.

۵.معمولاً غشاهای نازک گوش داخلی و میانی شما را از هم جدا می کنند.

۶.اما این غشاها می توانند پارگی ای داشته باشند، که می تواند باعث شود مایعات پریلنفاتیک از گوش داخلی شما به گوش میانی شما جاری شود.

۷.این تبادل مایعات می تواند باعث ایجاد فشار شود که بر تعادل و شنوایی شما تأثیر می گذارد.

علائم فیستول پری لنف

احساس پری در گوش
کم شنوایی نگهانی
کم شنوایی نوسانی (کم شنوایی ای که می آید و می رود)
گیجی یا سرگیجه
حالت تهوع خفیف و مداوم
از دست دادن حافظه
حالت دریازدگی
احساس عدم تعادل، اغلب به یک سمت
سر درد
وزوز گوش

ممکن است متوجه شوید که علائم شما بدتر می شود اگر:

تغییرات ارتفاعی را تجربه می کنید.
جسم سنگینی را بلند کنید.
عطسه کنید.
سرفه کنید.
بخندید.

بخاطر داشته باشید که فیستول های پری لنف معمولاً فقط یک گوش را تحت تأثیر قرار می دهند. با این حال، ضربه شدید به سر در موارد نادر می تواند به فیستول های دو طرفه پری لنف منجر شود.

درمان فیستول پری لنف:

سایر عوامل ایجادکننده

سراخ شدن پرده تمپان
قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند، از جمله تیراندازی یا آژیرهای بلند نزدیک گوش تان
عفونت جدی یا مکرر گوش
به شدت دمیدن در بینی تان

همچنین در مواردی ممکن است فیستول های پری لنف از بدو تولد وجود داشته باشد.برخی از افراد ایجاد فیستول های خود به خودی بدون علت مشخص را گزارش می کنند.

با این حال، در این موارد علت اصلی می تواند یک آسیب قدیمی یا چیزی باشد که باعث ایجاد علائم فوری نمی شود.

اگر بعد از آسیب دیدگی گوش یا سر دچار سرگیجه و کم شنوایی، حتی کم شنوایی جزئی شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه :درمان کم شنوایی با سلول خای بنیادی

تشخیص فیستول پری لنف

تشخیص فیستول پری لنف می تواند مشکل باشد.

علائمی که پس از تروما ظاهر می شوند، مانند سرگیجه، می توانند با شرایط دیگر مانند آسیب مغزی با یک ضربه مغزی مرتبط باشد.

علائم عمومی فیستول پری لنف بسیار شبیه به بیماری منییر (یک بیماری گوش داخلی که باعث ایجاد مشکلات تعادل و کاهش شنوایی می شود) می باشد.

رویکردهای درمانی برای این دو بیماری متفاوت است، بنابراین مهم است که تشخیص دقیق را از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دریافت کنید.

برای محدود کردن دلایل احتمالی علائم شما، ممکن است از انواع آزمایشات استفاده کنند.

از جمله

آزمون های شنوایی
آزمون های تعادلی
سی تی اسکن
ام آر آی
آزمون الکتروکوکلئوگرافی که فعالیت گوش داخلی تان را در پاسخ به صداها بررسی می کند تا مشخص کند در گوش داخلی فشار غیر طبیعی مایعات وجود دارد یا خیر
آزمون فیستول پری لنف که حرکات چشم را در حالی که به کانال گوش فشار اعمال می شود، دنبال می کند.

معمولاً ترکیبی از تاریخچه پزشکی و نتایج آزمایش شما می تواند اطلاعات کافی را برای تشخیص احتمال فیستول پری لنف فراهم کند.برای تأیید تشخیص ممکن است از ام آر آی، سی تی اسکن یا جراحی به منظور تشخیص انجام شود.

درمان فیستول پری لنف

بسته به علائمی که تجربه می کنید گزینه های مختلفی برای درمان وجود دارد.

گاهی اولین روش برای درمان استراحت در تخت خواب یا فعالیت محدود برای یک یا دو هفته است.

اگر این منجر به بهبود شود، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است استراحت بیشتر در رختخواب را توصیه کند تا ببیند آیا این پیشرفت ادامه دارد یا خیر.

همچنین یک درمان نسبتاً جدید به نام تزریق لکه خون وجود دارد که ممکن است کمک کند. این روش ممکن است به عنوان خط اول درمان استفاده شود.

این روش درمانی شامل تزریق خون خودتان به گوش میانی تان است که به نوبه خود باعث جلوگیری از نقص غشای دریچه می شود.

آیا فیستول پری لنف نیاز به جراحی دارد؟

ممکن است پزشک شما عمل جراحی را نیز توصیه کند، به خصوص اگر سایر روش های درمانی به نظر نمیرسد موثر باشند.

این عمل جراحی به طور کلی بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

پرده گوش شما از طریق مجرای گوش تان بلند می شود، بنابراین پزشک می تواند پیوند بافتی را روی غشاهای بین گوش داخلی و میانی تان قرار دهد.

سرگیجه اغلب بعد از عمل جراحی بهبود می یابد، اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که حتی با جراحی نیز ممکن است کم شنوایی بهبود نیابد.

بعد از جراحی، مهم است که فعالیت خود را برای سه روز محدود کنید.

فیستول پری لنف

و برای چند هفته تا یک ماه آینده باید:

از بلند کردن اجسام سنگین تر از 4.5 کلیوگرم خودداری کنید.
از فعالیت هایی که می تواند باعث کشش شود، از جمله وزنه برداری و بلند کردن وزنه ها خودداری کنید.
در هنگام خواب، سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید.

مهم است که بعد از عمل همه توصیه های پزشک تان را رعایت کنید. دوره ریکاوری ممکن است طولانی به نظر برسد ، اما کشیده شدن فیستول قبل از بهبودی کامل، می تواند به یک فیستول مداوم منجر شود.

فیستول پری لنف

فیستول پری لنف به نشت مایع گوش داخلی از طریق سوراخ ایجادشده در دریچه گرد یا نیامن حلقوی روی دریچه بیضی گفته می‌شود.این نقص باعث ارتباط بین مایع گوش داخلی و گوش میانی می‌شود.

نشت پری لنف می‌تواند مربوط به نقص استخوانچه رکابی، ناشی از ضربه‌ی استخوان کپسول اوتیک یا فرسایش از طریق کلستئاتوم مربوط باشد.

امروزه حدود 6-11% از کم شنوایی‌های حسی عصبی بدون علت در کودکان به دلیل فیستول پری لنف است.

در مطالعه‌ای روی کم شنوایی‌های حسی عصبی پیشرونده در کودکان، مشخص شد که فیستول پری لنف مسئول 25 درصد این کم شنوایی‌ها بوده است.

گاهی اوقات نشت پری لنف می‌تواند به‌صورت خودبه‌خودی اتفاق بیفتد، اما بیشتر اوقات به دلیل ضربه به سر یا بلند کردن وسیله سنگین می‌باشد.

چند نکته در مورد فیستول پری لنف را باید همیشه مدنظر داشت

ارتباط بین فیستول وکم شنوایی به طور کامل شناخته نشده است.
فیستول پری لنف، ممکن است در افراد با کم شنوایی طبیعی اتفاق بیفتد.
همیشه در جراحی های جبرانی امکان برگشت یا بهبود شنوایی وجود ندارد، اگرچه جراحی مناسب می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

بعضی پزشکان باور دارند که فیستول پری لنف ممکن است نیاز به جراحی نداشته باشد و به‌صورت خودبه‌خودی درمان شود.

تشخیص فیستول پری لنف در بهترین شرایط سخت است زیرا علائم زیاد و متنوعی دارد.

بعضی از علائم رایج آن شامل نوسان در امتیاز بازشناسی گفتار،احساس پری در گوش، عدم تعادل، آزمون فیستول مثبت، کم شنوایی شدید نوسانی (به‌صورت یک طرفه یا دو طرفه) و می‌تواند به‌صورت پیشرونده هم دیده شود.

عواملی که برای تشخیص نشت پری لنف پیشنهاد کرده‌اند از قبیل

سابقه ضربه به سر
کم شنوایی در حضور ناهنجاری‌های جمجمه‌ای صورتی
شواهد رادیوگرافیک از وجود ناهنجاری‌های گوش داخلی
علائم بزرگ شدن مجرای دهلیزی
مشکلات دهلیزی یا تعادلی بدون علت قابل توجیه
کم شنوایی نوسانی یا پیشرونده
سابقه ابتلا به مننژیت یا لابیرنتیت

توصیه‌شده است تمامی کودکانی که علائمی از کم شنوایی پیشرونده یا گیجی های مقطعی دارند، تحت آزمایشات دقیق فیستول پری لنف قرار گیرند چون عدم درمان نامناسب می‌تواند منجر به ناشنوایی کامل شود.

رابطه افت شنوایی با فیستول پری لنف

عدم تعادل در مایعات گوش داخلی نیز می تواند منجر به افت شنوایی حسی ـ عصبی پیشرونده شود. فیستول پری لنف و بیماری منیر از این دسته بیماری ها هستند. در نیمی از موارد سرگیجه و یا عدم تعادل نیز به همراه افت شنوایی وجود دارد. اپستین و رایلی (1989) دریافتند که 6% از کودکانی که افت شنوایی حسی ـ عصبی دارند، مبتلا به فیستول پرش لنف می باشند. تشخیص فیستول پری لنف بدون جراحی اکتشافی مشکل می باشد. احتمال وجود فیستول پری لنف با وجود سابقه ضربه به سر، ضربه بارومتریک (تغییر ناگهانی فشار هوا) و یا سابقه بدشکلی های ماندینی افزایش می یابد. در صورت وجود الکتروکوکلئوگرافی غیر نرمال نیز مطمئناً احتمال فیستول پری لنف به عنوان عامل ایجاد کننده افت شنوایی حسی ـ عصبی پیشرونده افزایش می یابد. در صورتی که عامل ایجاد کننده افت شنوایی فیستول پری لنف باشد، جراحی ترمیمی ممکن است از بدتر شون افت جلوگیری کند و در برخی موارد نیز حتی به بهتر شدن آستانه های شنوایی می انجامد.

برای آشنایی با انواع بیماری های گوش خارجی کلیک کنید !

در کلینیک شنوایی و سمعک نجوا تمام ارزیابی های مربوط به شنوایی و تعادل در کودکان و بزرگسالان انجام می شود. تمامی درمان های توانبخشی تعادل و سرگیجه نیز زیر نظر کادر مجرب متخصصین انجام می شود.

دكتر وحيد مرادي متخصص شنوايي شناسي نوزادان و كودكان

از دانشگاه علوم پزشكي تهران

جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

دیدگاه ها درباره فیستول پری لنف

تشکرفراوان آز آقای دکتر مرادی استاد بزرگوار. همیشه علمی و نامبر وان. حوصله خوندن مطالب انگلیسی نداریم همگی برای خوندن مطالب جدید میایم سایت نجوا

با سلام. آقای دکتر سلام رسوندن و خوشحال شدن که مطالب علمی رو دنبال می کنید