بیماری منییر

بیماری منییر (هیدروپس آندولنف) برای اولین بار در سال 1860  به عنوان یک عارضه درگیر کننده دستگاه گوش داخلی که سیستم شنوایی و تعادل را درگیر می کند معرفی شد.

علائم بیماری منییر

• کم شنوایی نوسانی
  • وزوز فرکانس پایین
  • پری گوش

شناسایی می شود.

منییر به صورت یک طرفه و دو طرفه دیده می شود، ولی در 75% موارد یک طرفه دیده شده است که بعدها درگیری دو طرفه می شود.

کم شنوایی و درمان آن

برای منییر با علائم سرگیجه درمان های دارویی و کنترل رژیم غذایی و روش های جراحی پیشنهاد شده است.

در مطالعات صورت گرفته میزان موفقیت درمان دارویی و کنترل رژیم غذایی با دیورتیک در کنترل حملات و پیشرفت علائم از 50 تا 79 % درصد گزارش شده است اما در مواقعی که روشهای درمانی ذکرشده و رژیم غذائی موثر نباشد به ناچار باید از روش تزریق جنتامایسین و قطع عصب دهلیزی/ لابیرنتکتومی استفاده کرد.

در مطالعات مختلف شیوع بیماری منییر را حدودا از 4 نفر در 100000 نفر تا 513 نفر در 100000 نفر گزارش کرده اند.

در مطالعه Alexander و همکاران (2010) در کشور آمریکا در بررسی 40 میلیون نفر شیوع منییر 190 در 100000 گزارش شد و نسبت درگیری خانم به آقا حدودا 2 به 1 گزارش شد.

گفته می شود با افزایش سن، شیوع بیماری منییر بیشتر می شود ولی بیشترین شیوع در دهه 4 تا 5 زندگی می باشد.

عوامل مختلفی همچون:

• وراثت
  • عوامل محیطی
  • مشکلات عروقی
  • ایمونولوژیک
  • عفونت و عوامل ناشناخته

می توانند سبب منییر شوند ولی تاکنون پاتوفیزیولوژی منییر مورد بحث و نظر است.

نقش ویتامین ها بر شنوایی

برای منییر با علائم سرگیجه درمان هایی نظیر

• درمان دارویی
  • کنترل رژیم غذایی
  • روش های جراحی

پیشنهاد شده است.

در بیماران منییر یک طرفه با حملات سرگیجه غیر قابل کنترل با داروی خوراکی:

• اولین گام درمان تزریق با جنتامایسین است
  • در صورت عدم موفقیت در بیش از چند تزریق قطع عصب دهلیزی/ لابیرنتکتومی مد نظر قرار می گیرد.

در بسیاری از مطالعات میزان موفقیت در تزریق جنتامایسین را در حدود 80 تا 90% گزارش کرده اند.

در قطع عصب دهلیزی/ لابیرنتکتومی میزان بهبود سرگیجه حتی تا 93% هم گزارش شده است.

مزیت اصلی جنتامایسین کاهش و حتی حذف حملات سرگیجه در بیماران منییر یک طرفه و عیب اصلی آن آسیب ناخواسته به سیستم شنوایی و همچنین احتمال عفونت گوش می باشد.

در بیماران منییر یک طرفه شیوع اختلالات تعادلی و سرگیجه بسیار بیشتر از دو طرفه است.

ازاینرو در این بیماران روند تزریق جنتامایسین جزء پروتکل های درمانی محسوب می شود.

خرید سمعک

دیدگاه ها درباره بیماری منییر

ممنونم از اطلاعات مفید سایتتون. من بیماری منییر دارم و فشار گوشم تغییر می کنه و این باعث میشه همیشه شنواییم نوسانی باشه و وزوز گوش مم کم و زیاد میشه. ایا این دستگاه جدید درمان وزوز گوش تون برای بیماری منییر هم مفیده؟

با سلام: واقعیت این است که سیستم نورومدولاسیون الکتریکی یا همون فیزیوتراپی عصب گوش مکانیزمی در عصب ها ایجاد می کنه که باعث میشه عصب ها منظم کار کنند و فعالیتشون کم و زیاد نشه. با این روش وزوز گوش قطع میشه و سرگیجه درمان میشه و شنوایی بهتر میشه. چون تو منییر شنوایی حلزون و عصب هر چند روز یکبار تغییر می کنه. این سیستم نمی تونه وزوز تونو برای همیشه قطع کنه.