وزوز گوش

وزوز گوش، علل و درمان

تینیتوس (Tinnitus) نام پزشکی وزوز گوش است که ممکن است در یک و یا هر دو گوش و یا درون سر رخ دهد. بسیاری از مواقع، وزوز یا زنگ زدن گوش مسئله مهمی نیست و در نهایت برطرف می شود. به ندرت، وزوز گوش می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. در ضمن فرد مبتلا به وزوز گوش، فقط خودش می تواند این صداهای مزاحم را بشنود.

چه موقع صدای مبهمی در گوش خود می شنویم؟

به علت وجود صداهای مختلف در خارج از بدن، معمولا صداهای بدن خودمان را نمی شنویم. ولی وقتی هر چیزی مانند جرم گوش و یا وجود یک جسم خارجی در گوش، جلوی ورود صداهای خارجی را بگیرد، صداهای درون بدن را می شنویم.

علل وزوز گوش

منشاء وزوز گوش می تواند وجود مشکلی در گوش داخلی، گوش میانی، گوش خارجی و یا مغز باشد.

علل شایع وزوز گوش عبارتند از:

– وجود مایعات، عفونت و یا بیماری در استخوان های گوش میانی و یا پرده گوش

– تخریب عصب شنوایی در گوش داخلی

– سر و صدای بلند

– برخی داروها مثل آسپیرین و برخی آنتی بیوتیک ها

– سندرم منییر

– در موادر نادر وزوز گوش می تواند نشانه ای از مشکلات جدی در مغز مثل آنوریسم مغزی و یا تومور عصب شنوایی باشد.

– برخورد ضربه به سر

– تجمع جرم در گوش

– مشکلات دندانی و یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی

-برخی مواقع تجمع جرم در گوش باعث وزوز گوش می شود. لذا با مراجعه به پزشک متخصص، جرم گوش خود را خارج کنید تا صداها قطع شوند

– پرتودرمانی گوش و سر

– تغییر سریع فشار هوای محیط

– کاهش سریع وزن

– ورزش مکرر گردن

– مشکلات گردش خون

– بیماری های عصبی مثل بیماری MS و یا سردرد میگرنی

– کم خونی

– بیماری تیروئید

– تصلب شرایین

– التهاب و عفونت گوش داخلی

– تومور عصبی مربوط به گوش

راه های تشخیص وزوز گوش

اگر وزوز گوش شما دائمی است و یا اگر شنوایی خود را بر اثر این وزوز گوش از دست داده اید و یا تعادل خود را از دست داده اید، حتما به شنوایی شناس، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که تمام افراد مبتلا به وزوز گوش باید تست شنوایی بدهند.

دیگر آزمایش های لازم عبارتند از:

– پاسخ های شنوایی ساقه مغز (ABR)

– آزمایش کامپیوتری عصب شنوایی و مسیرهای شنوایی مغز

– سی تی اسکن و ام آر آی برای رد کردن تومور عصب شنوایی

درمان وزوز گوش

بسیاری موارد برای وزوز گوش هیچ درمانی وجود ندارد.

برخی پزشکان مصرف نیاسین (ویتامین ب۳) را برای کاهش وزوز توصیه می کنند. اما با وجود این، هیچ شواهد علمی نشان نمی دهد که نیاسین باعث کاهش وزوز گوش می شود و در عین حال ممکن است باعث گرگرفتگی گردد.

به نظر می رسد داروهای ضد افسردگی در کاهش وزوز گوش موثرند، اما با وجود این بهتر است از پزشک خود کمک بگیرید.

برخی مواقع تجمع جرم در گوش باعث وزوز گوش می شود. لذا با مراجعه به پزشک متخصص، جرم گوش خود را خارج کنید تا صداها قطع شوند.

درمان های خانگی

– کاهش و یا اجتناب از مصرف کافئین

– کاهش و یا اجتناب از مصرف نمک

– توقف سیگار کشیدن

– برخی از افراد مبتلا دارای کمبود عنصر روی هستند. بنابراین با مصرف مکمل روی تحت نظر پزشک بهبود می یابند.

– افرادی که مبتلا به وزوز گوش هستند و خواب آشفته دارند با کمک هورمون ملاتونین درمان یافته اند.

– جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba) تا به امروز برای درمان وزوز گوش مناسب بوده است.

پیشگیری از وزوز گوش

– عدم استفاده از گوش پاک کن: گوش پاک کن باعث می شود که جرم به پرده گوش بچسبد و باعث وزوز گوش شود.

– محافظت از گوش ها در محل کار: برخی مشاغل از قبیل آرایشگران که با سشوار کار می کنند و یا باغبانان که از دستگاه چمن زنی استفاده می کنند یا کارگران کندن خیابان با مته و کار کردن با درل، نیاز به گوش بند دارند.

– هنگامی که در محلی هستید که سر و صدای زیادی وجود دارد و گوشتان را اذیت می کند، گوش‌هایتان را با گوش بند بپوشانید.

-از پنبه و یا دستمال کاغذی برای نشنیدن سر و صدا استفاده نکنید، زیرا ممکن است درون کانال گوش فرو بروند

– عدم و یا کاهش نوشیدن مشروبات الکلی و کافئین دار

– نکشیدن سیگار: دود سیگار نیز موجب وزوز گوش، عفونت گوش و یا آسم می شود.

– وزوز گوش در افراد چاق بیشتر رخ می دهد، پس به طور مرتب ورزش کنید و وزن خود را متعادل کنید.

مشاوره و تجویز انواع سمعک های پشت گوشی، داخل گوشی و کاملا نامرئی برای بزرگسالان و کودکان
با ما تماس بگیرید
سمعک نامرئی | کوچکترین سمعک